I hård konkurrens med andra sökande har TV-sportpresentatören Tom Bushell säkrat den första platsen till ett av de tuffaste mediejobben i världen – ombordreporter i Volvo Ocean Race 2014-15. I januari sjösatte tävlingen en kampanj i sociala medier där de sökte talangfulla personer inom media som ville ta plats som reportrar ombord på varje båt i startfältet.
Trots att uppgiften fick rubriken ”det bästa och tuffaste jobbet i mediebranschen” översvämmades tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien med över 2000 ansökningar från hela världen.
Rick Deppe, som leder projektet för ombordreportrarna (OBR), har nu valt bland de sökande och skapat en lista på alternativ till de lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i tävlingen. Bushell blev Abu Dhabi Ocean Racings val efter en rad tester på land och på havet under överseende av lagets skeppare Ian Walker.
– Det finns inte många jobb i världen där journalister själva får delta i en tävling tillsammans med ett lag. Detta är ett av väldigt få, om inte det enda jobbet inom sportens värld, där man verkligen är mitt i smeten, säger Tom Bushell.
– När man rapporterar om fotboll kan man se att en spelare blir arg när han missar en målchans men vara med och uppleva det tillsammans med honom. Det är det som är utmaningen och nyckeln till jobbet i Volvo Ocean Race med Abu Dhabi Ocean Racing – nu lever man verkligen med laget. Jag är väldigt laddad för att vara med i tävlingen och jag ser fram emot alla glada ögonblick men på något konstigt sätt ser jag också fram emot tårarna.
Tom Bushell är från Storbritannien, 31 år gammal och bosatt i Dubai. Han slutar sitt prestigefulla jobb som sportchef på Arabian Radio Network för att börja det nya jobbet i februari 2014 och bland sina imponerande meriter finns även ett jobb programledare på den regionala TV-kanalen City 7. I februari börjar han träna för fullt för att vara redo för den nio månader och 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014.
– Vi är övertygade att Tom har rätt färdigheter och personlighet för att ta sig an den här mycket krävande uppgiften, säger tävlingens mediechef Jon Bramley.
– Det är som att vara krigsreporter utan att ha en chans att fly skottlinjen förrän man nått torra land. Det är därför det kallas ”det bästa och värsta mediejobbet i världen” – men vilken uppgift!
Ombordreportrarna har fått utmaningen att visa resten av världen hur livet ser ut på riktigt ombord på tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 och hur de män och kvinnor som seglar på dem lyckas med otroliga prestationer i livsfarliga situationer, dag efter dag under nio månader.
– Tidigare har seglarna tenderat att låta sitt sjömanskap tala för sig självt. Men nu vill vi komma in under huden på dem och prata om deras tvivel, rädsla och motgångar likväl som deras stunder av glädje, tillägger Bramley.
– Vi vill se dem som riktiga och ofullkomliga människor som gör något som kräver år av erfarenhet och talang att genomföra, och för det behöver vi professionella reportrar som berättar hela historian kring deras tillvaro på de trånga 65-fot långa kappseglingsmaskinerna.
Varje reporter kommer att dagligen producera video-, ljud-, foto- och textmaterial och därigenom att bidra till att öka det antalet stora antalet fans som följer tävlingen. Målet är att locka fler människor än de som hör till tävlingens kärnpublik via TV, web, sociala medier, radio, tidningar och magasin. Ombordreportrarna får inte segla båtarna på något sätt.
I de två senaste upplagorna av tävlingen har varje båt haft en lagmedlem ombord som bidragit till att skapa medialt material. Efter den sista omgången 2011-12 beslutade man att höja kvalifikationskraven för att försäkra att endast professionella reportrar skulle vara behöriga till ett jobb som onboard reporter.
Hittills har fyra lag tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15; Abu Dhabi Ocean Racing, Team SCA, Dongfeng Race Team och Team Brunel.
Info: www.volvooceanrace.com
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12 upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 39 379 sjömil långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike).
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som vi jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012.