10 december, 2013

Förbättrade villkor för konsumenter

Juletid innebär för många att lägga mer pengar på konsumtion än vanligt. Men det är inte alltid lätt att veta vad man har för rättigheter som konsument. Regeringen arbetar för att konsumenter ska ha goda förutsättningar att ta del av det som erbjuds i form av varor och tjänster på olika marknader och för ett gott konsumentskydd. Både i Sverige och när de handlar från företag i andra länder.

Konsumenter möts av snabba förändringar. Det ger många möjligheter, men samtidigt visar en omfattande undersökning som Konsumentverket har gjort på regeringens uppdrag att konsumenter upplever problem på flera marknader. Här presenteras åtgärder som regeringen vidtar för att förbättra villkoren för svenska konsumenter.

En konsumentupplysningstjänst
Konsumenter bör på ett enkelt och smidigt sätt kunna få svar på frågor om rättigheter och skyldigheter, men också kunna få hjälp som underlättar väl avvägda val. Därför föreslår regeringen en samordnad telefon- och webbaserad konsumentupplysningstjänst.

Konsumentverket kommer att få i uppdrag att hantera tjänsten i samarbete med övriga berörda myndigheter. Myndigheten ska eftersträva samverkan med den frivilliga konsumentverksamheten i kommunerna och med de konsumentbyråer som finns för finans-, försäkrings-, energi- respektive telekommarknaden. En viktig del av satsningen kommer att vara information och vägledning om hållbar konsumtion, bland annat om hur skadliga kemikalier kan undvikas.

Överskuldsättning
Regeringen har presenterat lagförslag som ska möjliggöra för Konsumentverket att ta ut en sanktionsavgift från bland annat snabblåneföretag som inte gör ordentliga kreditprövningar. För att få ett samlat grepp om orsaker, konsekvenser och möjliga åtgärder när det gäller att motverka överskuldsättning har regeringen tillsatt en utredning och tagit initiativ till en nordisk konferens. Regeringen har också tillsatt en utredning med uppdraget att föreslå åtgärder som förbättrar möjligheterna för dem som har rätt till skuldsanering att också få det. Utredarnas förslag har presenterats.

Effektiv tvistlösning
Det är viktigt att konsumenter kan få tvister med näringsidkare prövade på ett snabbt och enkelt sätt. På senare år har antalet ärenden till Allmänna reklamationsnämnden ökat. Ny EU-lagstiftning ställer också högre krav på verksamheten.

Regeringen har gett en utredning i uppdrag att föreslå åtgärder som ska säkerställa en effektiv tvistlösning utanför domstol. I uppdraget ingår också att föreslå åtgärder för att få fler näringsidkare att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. I budgetpropositionen (Utgiftsområde 18) föreslår regeringen ytterligare resurser till Allmänna reklamationsnämnden.

Bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning Problem i samband med telefonförsäljning av varor och tjänster har uppmärksammats allt mer under senare tid. En betydande del av anmälningarna till Konsumentverket rör numera telefonförsäljning.

Ett vanligt händelseförlopp tycks vara att en konsument blir uppringd av en telefonförsäljare och därefter får en avtalsbekräftelse per post eller e-post. Av anmälningarna framgår att konsumenten i många fall inte anser sig ha tackat ja till något erbjudande.

Regeringen tillsätter därför en utredning med uppdrag att se över om konsumentskyddet vid telefonförsäljning behöver förstärkas. Utredaren ska även bedöma om småföretagare behöver ett särskilt skydd.

Förbättra konsumentskyddet vid finansiell rådgivning Finansiell rådgivning har blivit allt mer vanligt förekommande. Det finns ett stort utbud av sparandeprodukter och nya typer av produkter utvecklas i snabb takt. Konsumenter har ofta svårt att värdera produkterna utifrån risk, nytta och kostnader.

För att konsumenternas ställning vid finansiell rådgivning ska förbättras har regeringen tillsatt en utredning med uppdraget att se över regelverket, tillsynen och konsumenternas möjligheter till tvistlösning. Arbetet ska så långt möjligt samordnas med utredningen om marknader för finansiella instrument.