22 november, 2013

Toppmodern yacht med skandinaviskt arv

Svenska Delta 88 står för något helt nytt i yachtvärlden. Lång och smal som en klassisk Petterssonbåt, men modern och stilfull som en riktig yacht ska vara. Båtliv har kört denna lyxiga privatyacht där varje detalj är noga genomtänkt.

Efter tio år på marknaden och fler än 350 sålda motorbåtar på 26–54 fot var Delta Powerboats redo för en riktig storsatsning. Företaget, som har sitt huvudkontor i Stockholm, tillverkar sina båtar vid Luksusjaht (ägare Lennart Alpstål). Där byggs också flera av Arcona Yachts båtar och tidigare även ett par modeller till finska Nautor´s Swan.

Delta har jobbat hårt för att ta fram moderna och bränsleeffektiva båtar. De byggs därför i moderna material och metoder – kolfiber med vakuuminjicering – som ger en lätt och väldigt stark konstruktion.

Detta gäller i högsta grad även för Delta 88, som har ritats av designern Lars Modin i Vaxholm. Han hade redan designat yachten när den första köparen bestämde sig för att satsa på detta annorlunda båtprojekt. Båten började byggas våren 2011, när den ekonomiska krisen var som mest påtaglig. Då var det en mer strömlinjeformad yacht med delvis annan överbyggnad, men med samma skrov som den färdiga båten.

– Delta 88 var helt färdigritad när kunden beställde den. Han gillar matlagning och ville ha en pentryspis med fem värmezoner, men i övrigt stämmer det mesta med grundritningarna, säger Lars Modin.

Gyro stabiliserar
Delta 88 vänder sig till kunder som kan köpa vad de vill på den internationella yachtmarknaden. Ändå valde de en båt i skandinavisk stil.

– De två första kunderna har fokuserat på chansen att äga något unikt och annorlunda. Som blickar framåt men ändå med traditioner, med ett modernt och tidlöst snitt. I kombination med riktigt bra ljudsystem och underhållning, Seakeeper gyrostabilisator och den moderna konstruktionen så får de det, säger Kalle Wessel, försäljningschef och delägare för Delta Powerboats.

– Ska man vara krass så är det nästa ingen som gör det vi gör. Det har vi märkt med Delta 54. Det finns en liten klick människor som uppskattar det vi gör och det räcker för oss. Vi riktar oss inte till en massmarknad.

Lätt att hantera
Båtliv har provkört Delta 88 på Askrikefjärden utanför Lidingö. Vi slogs direkt av hur lätthanterad denna enorma fritidsbåt faktiskt är. Tre stycken Volvo Penta IPS dieselmotorer på 900 hk vardera i kombination med joystick gör manövreringen tämligen enkel. Tack vare IPS klarar sig Delta 88 utan bogpropeller.

Efter en stunds inlärning hade den rätta känslan infunnit sig och vi fick en viss kontroll över 88-fotaren. Yachten går väldigt mjukt och lugnt i sjön. Från kommandobryggan – det är verkligen en riktig brygga – har kapten bra översikt över den 25,88×6,20 m stora Delta 88. Med motorerna placerade ganska långt akterut är det tyst och behagligt i alla utrymmen.

Så länge Delta 88 går under 20 knop känns det nästan som om man glider fram. Känslan av hög fart infinner sig inte nämnvärt utan det kan mest beskrivas som en högklassig glidarupplevelse. När vi kommer över 25 knop och närmar oss toppfarten på 37 knop – accelerationen är bra hela vägen – är det fortfarande relativt tyst ombord. Allt sker med värdighet och under kontroll.

Låg bränsleförbrukning
Tack vare all kolfiber och IPS-maskinerna är bränsleförbrukningen relativt sett mycket låg.

– Vid 30 knop drar hon 330 liter per timme. Det är unikt för en så här stor båt och ger en lång räckvidd, säger Kalle Wessel.

Det känns verkligen i hela båten att Delta har tänkt igenom allt med en oerhört stark grundkonstruktion i vakuuminjicerad kolfiber. Samma material har även använts bland annat under durkarna för att förstärka båtens vridstyvhet. Tack vare byggtekniken är båten cirka 30 ton lättare än motsvarande byggd i glasfiber med traditionell tillverkning, vilket är en enorm fördel för bränsleekonomin, miljön och båtens räckvidd.

– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år, säger Kalle Wessel.

Skandinaviskt arv
Stilen ombord är inte så ultramodern som den kan bli i vissa italienska yachter som vi också har varit ombord i. De kan bli så extremt eleganta att de blir helt opersonliga eller så flashigt lyxiga att man inte vågar röra sig ombord.

Delta har i sin 88-fotare i stället valt att framhäva arvet från skandinaviskt båtbyggeri med en hel del teak och rostfritt. Det är ett smart val som gör Deltan unik, men skenet bedrar. I både skott och dörrar är det lättviktsmaterial under vacker faner, men det hela är utfört med en teknik och finish i absolut toppklass.

Båten har mycket fina utrymmen både för besättningen på upp till fyra personer (hytter vid motorrummet). Längst upp finns en flybridge av största modellen och även övriga däcksutrymmen är mycket väl tilltagna. I aktern finns en stor badbrygga, som blir ännu längre när den hydrauliskt utskjutbara plattformen fälls upp. Som vanligt på yachter har Delta 88 ett garage, anpassar för en William´s Jet Rib.

Boutrymmena lämnar inget övrigt att önska. Ägarhytten ligger tvärs mitt i båten, framför den finns en gästkabin på respektive sida och längst fram i fören en VIP-kabin. Alla med egna badrum. Eftersom detta är en yacht har ägarkabinen dessutom en walk-in-closet…

Längst i aktern huserar de tre Volvo Penta-motorerna i ett vitmålat motorrum. Här finns även bland annat två generatorer, luftkonditionering och en Seakeeper gyrostabilisator som effektivt dämpar båtens rullningar i sjön.

Smakar det, så kostar det och priset för Delta 88 är nästan 50 Mkr plus moms. Då får köparen en unik, skandinavisk yacht som absolut har det där extra. Att konceptet fungerar är redan bevisat. Den första båten infriar alla förväntningar och nummer två är redan såld och under byggnation för leverans 2014.
Text & foto: Lars-Åke Redéen Foto: Delta Powerboats