4 november, 2013

Ny lotsbåt sparar på bränslet

Sjöfartsverket har fått en ny och bränslesnål lotsbåt. Pilot 214 SE är en välbeprövad och bränslesnål lotsbåt som har byggts av finska Kewatec. I våras beställde Sjöfartsverket tre nya lotsbåtar från det finska varvet Kewatec. Den första som ska placeras i Helsingborg har nu levererats.

– Genom att upphandla ett redan färdigt lotsbåtkoncept har vi kunnat hålla nere investeringskostnaden, säger Peter Fyrby som är rederichef på Sjöfartsverket.

I dag använder Finska lotsverket fem lotsbåtar som köpts in från Kewatec. Det som skiljer dessa båtar från Sjöfartsverkets befintliga lotsbåtar är bland annat en lägre bränsleförbrukning. Pilot 214 drar cirka 150 liter per timme när den körs i 24 knop, vilket kan jämföras med befintliga lotsbåtar i samma storlek som drar cirka 300 liter per timme.

– Anledningen till den låga bränsleförbrukningen är vikten och till viss del kan det ha att göra med skrovformen, säger rederiinspektören Bengt Lydersson. Pilot 214 väger cirka 19-20 ton samt är 15,8 meter lång och 5,1 meter bred. Den nya lotsbåten har något mindre hytt än de befintliga och för att begränsa felkällor har den inte lika mycket avancerad elektronik. Priset per båt landar på cirka 7,3 miljoner och endast några få ändringar har gjorts från grundkonceptet.

– Maskinrummet har isolerats för att uppfylla svenska regler och så har vi installerat värme på däck och i den lotsbåge som lotsen står på när fartygen ska bordas, säger Bengt Lydersson. Lotsbåt nummer två i ordningen, Pilot 215, levereras från varvet i mitten av december såvida inte isläget sätter käppar i hjulet. Pilot 216, den tredje och sista lotsbåten i den här beställningen, ska levereras vid halvårsskiftet 2014. Pilot 215 och 216 ska stationeras i Sundsvall och Luleå.

Info: http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Ny-lotsbat-sparar-pa-branslet/#sthash.qKFRAHqn.dpuf

Källa: Sjöfartsverkets nyhetsbrev.

Foto: Sjöfartsverket.