13 oktober, 2013

Svenska Designpriset till SSRS:s tidning Trossen

Sjöräddningssällskapets medlemstidning Trossen har tagit emot Svenska Designprisets guld i klassen redaktionell print – medlemstidning. – Det gläder oss enormt att något så viktigt som sjösäkerhetsinformation kan framställas så tilltalande, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets medlemstidning görs tillsammans med contentbyrån Spoon och har en upplaga på 90 000 exemplar. Tidningen ges ut till Sjöräddningssällskapets medlemmar fyra gånger per år.

Läsundersökningar visar att Trossen i genomsnitt blir läst i 20minuter och att varje tidning blir läst av mer än en person. Det kan bero på att det är ett viktigt innehåll som presenteras på ett tilltalande sätt.

– Det är jätteroligt att en tidning med syftet att rädda liv har utsetts till detta hedrande pris. Sjöräddning är ett viktigt ämne som engagerar både våra läsare och oss som gör tidningen. Vi vill blanda det vackra och trivsamma som har med vatten och båtliv att göra, med det riskfyllda och ibland farliga. Det gör vi med en stilren form i ett praktiskt format, som gör tidningen lätt att ta med på båten, säger Ken Wandahl Niss, Art Director på Spoon som gör tidningen tillsammans med redaktören Susanne Magnusson.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Det är Batteri Kommunikation AB som arrangerar tävlingen och igår kväll avgjordes årets tävling.

Juryns motivering: “Till havs i salt och sött, storm och stiltje, grynna och gyllene timme, lastad med trygghet i styrbord och lust i babord.”

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. SSRS har 2 000 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. De arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.