30 september, 2013

America’s Cup i siffror

America’s Cup 2013 var en revolution på många sätt, inte minst för den historiska comeback som det amerikanska laget stod för. America’s Cup på San Francisco Bay lyckades dessutom förmedla upplevelsen av de enorma katamaranernas kamp i farter upp till drygt 40 knop till stora skaror av åskådare jorden runt.

– Den här regattan har förändrat segling för alltid. Fler människor såg den här upplagan av America’s Cup än alla tidigare America’s Cups i historien sammanlagt. Det är definitivt en succé, säger Larry Ellison, vars vision om katamaraner med vingsegel blev verklighet.

Larry Ellison är mannen bakom dataföretaget Oracle och även huvudsponsor till Oracle Team USA, som vann America’s Cup.

– Jag tänker särskilt på vad den här regattan har betytt för seglingen, säger Larry Ellison. Det var helt fantastiskt, men om ett gäng ungdomar blir inspirerade att börja segla så är jag nöjd trots alla kostnader.

Här är årets America’s Cup i siffror:
• 203 länder TV-sände America’s Cup
• America’s Cup nämndes i nyhetssändningar över hela världen 15 000 gånger
• Appen America’s Cup laddades ner över 320 000 gånger
• Över en miljon besökare vid det officiella cupområdet i San Francisco at America’s Cup Park och America’s Cup Village. Hundratusentals besökare vid kajerna
• Över fem miljoner besökare på www.AmericasCup.com i september och över 45 miljoner sidvisningar från 1 juli till 26 september
• 24,8 visningar på YouTube
• Över 100 miljoner minuters video
• 575 aclrediterade media från 32 länder
• Över 25% av Nya Zeelands befolkning följde finalen