26 september, 2013

Ny era inleds när första Volvo Ocean 65:an testas

Det första exemplaret av de nya spännande tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 har byggts färdigt och går nu genom en rad rigorösa tester. Bland annat har den klarat av ett nervkittlande ”pull-down test” där den ställs i en 50 gradig lutning och båten väntas bli klar för att segla i slutet av den här veckan.

Nyskapande, högpresterande, tålig och designad utifrån kraven för digital kommunikation – nya Volvo Ocean 65 är den första entypsbåten som använts i Volvo Ocean Race 40-åriga historia.

De nya tävlingsbåtarna är 65 fot långa, har designats av Farr Yacht Design i USA och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz. De kommer att användas för första gången i den tolfte upplagan av jordenruntkappseglingen som startar 4 oktober 2014 i Alicante Spanien och avslutas i Göteborg sommaren 2015. Båtarna är också tillräckligt tåliga för att användas i den 13:e upplagan 2017-18.

Den nya båten lämnade varvet Green Marine i södra England i måndags och nuddade vattnet för första gången senare samma dag. Sedan dess har den gått genom omfattande tester och kommer att tas ut på sin första segeltur under torsdagen innan den lämnas över till det svenska laget Team SCA i slutet av veckan.

”Pull-down testet”, som simulerar ett systemfel med svängkölen under båten, är långt från det enda hindret innan båten får grönt ljus att segla men det är helt klart det mest spektakulära testet. Båten lutades där i 50 grader samtidigt som den justerbara kölen svängdes 40 grader och låg helt ovanför vattnet – ett extremt test av dess automatiska centreringsfunktion.

– Detta är ett viktigt test av båten, speciellt kölens skott, stödstruktur och lutningsfunktion. Vi utsätter båten för mycket högre belastning än under normala seglingsförhållanden, säger James Dadd, klassansvarig för Volvo Ocean 65.

Medan Team SCA, den första kvinnliga besättningen som gett sig in i Volvo Ocean Race på över ett decennium, förbereder sig på att ta emot leveransen av den första nya båten har byggandet av den sjunde båten inletts längre ner i produktionskedjan. Den övriga båtarna kommer att bli klara de kommande månaderna.

Övergången till en ny entypsklass, det vill säga att alla tävlingsbåtar är identiska, är ett radikalt strategiskt steg för Volvo Ocean Race. Det minskar kostnaderna för deltagande lag och deras sponsorer dramatiskt samtidigt som det mer än någonsin lägger fokus på kappseglingen ute på havet snarare än frågan om vem som har designat den snabbaste båten.

– Om det inte hade vart för den nya entypsregeln så hade jag antagligen inte ställt upp i tävlingen igen. Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race kommer definitivt att bli den jämnaste någonsin, säger Ian Walker som återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15 som skeppare för Abu Dhabi Ocean Racing.

Info: www.volvooceanrace.com