19 september, 2013

Fiskars lanserar ny båtserie – Buster e

Fiskars 40 åriga Buster aluminiumbåtar utökas med en räcka helt nya modeller. Den första båten med glasfiberdäck i e-serien är Buster XLe som baserar sig på det kritikerrosade nya Buster XL skrovet. Båtarna bär tydliga kännetecken från “syskonbåtarna” i Driveserien, också de från Fiskars.

Pressmeddelande:

”Registreringsstatistiken för de senaste två åren visar att båtar med aluminiumskrov och glasfiberdäck är det snabbast växande produktsegmentet inom marknaden för öppna båtar. Nu är det rätt tid att lansera en ny modellserie som har det uppskattade varumärket och bästa återförsäljarnätverket”, säger Juha Lehtola, vd för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Buster XLe är en 5,6 meter lång öppen båt med öppen planlösning.

”Båten har ett slitstarkt och bekymmerslöst aluminiumskrov och ett däck av glasfiber som ger oss en mängd olika designfriheter. Vi behärskar väl utvecklingen och produktionstekniken eftersom vi med över 50 års erfarenhet av produktionen av aluminiumbåtar är marknadsledare i Norra Europa. Därutöver har vi fem års erfarenhet när det gäller så kallade hybridlösningar på aluminiumbåtar med glasfiberdäck”, säger produktutvecklingsdirektör Anders Kurtén.

Den nya båten börjar levereras till återförsäljare i slutet av september. Den nya modellserien presenterades nyligen till återförsäljare och fick ett mycket positivt mottagande.

Praktisk och säker
I utvecklandet av den nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet.

Båten har det största innerutrymmen i sin klass. Skrovet baseras på Buster XL:s skrov, men har anpassats får att ge optimala egenskaper för Buster XLe.

”Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar en båts köregenskaper och säkerhet. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper”, säger Kurtén.

Buster XLe kan utrustas med flera olika effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalanvändning, men i mer krävande förhållanden kan båten utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsservicen som båten kräver.

De raka pulpeterna ger passagerarutrymmet bra skydd mot vind och vatten och bakom dem finns en rymlig sittbrunn. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Även joystick-styrda trimplan är standardutrustning.

Det finns 16 olika modeller av Buster-båtar. Den minsta är den 4-meter långa Buster Mini och den största den 7-meter långa Buster SuperMagnum som kan utrustas med en motor på upp till 300-hästkrafter.

Buster XLe 2014
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,23 m
Vikt: 695 kg
Antalet personer: 7
Motoreffekt: 60–100 hk