12 juli, 2013

Göta kanals svar på förändrade semestervanor

Göta kanal har en stor betydelse för turistnäringen i Sverige. Årligen besöker cirka tre miljoner personer den nästan 20 mil långa kanalen. Dagens moderna familjer har gärna fler resmål inplanerade och utbudet är stort. Som svar till detta lanserar AB Göta kanalbolag möjligheten att under en kortare period Prova-på en kanalresa.

Under Göta kanals högsäsong 2013 har Göta kanalbolag arbetat hårt med att bemöta nya trender där den allra största trenden handlar om förändrade semestervanor. En kanalresa brukar ta ungefär 6-7 dygn för att hinna med att se allt.

– I dagens uppkopplade och stressade miljö kan det vara väldigt skönt att bara få glida fram i max fem knop. När du väl är förbi första slussen finns inget annat att göra än att koppla av. Det vill vi att fler ska få uppleva, en riktigt lugn stund säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på Göta kanalbolag.

– Vi har ett uppdrag. Att föra vidare arvet vi fick för 200 års sedan och det gör vi endast om alla har tillgång till kanalen på ett sätt som passar individen och inte bara massan. Prova-på är ett sätt att nå de familjer och båtentusiaster som inte har tid till att genomföra en längre resa längs Göta kanal, fortsätter Anna Meyer.

Prova-på-paket
Göta kanals nya satsning Prova-på-paket kostar SEK 600 och är tur- och returresor. I priset ingår 3 stycken fria nätter i våra gästhamnar. Prova-på-paketet är uppdelat i tre mindre sträckor och man kan antingen gå Mem-Söderköping, Motala-Borensberg eller Sjötorp-Lyrestad.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Göta kanal är öppen 6/5-29/9 2013.

Info: www.gotakanal.se

Bilden:
Göta kanal, gästhamnen i Lyrestad. Foto: Niclas Albinsson.