2 juli, 2013

Volvo Penta laddar om med mer effekt i V8

Lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt/effekt-förhållande i världsklass. Så beskrev Volvo Penta sin V8-380 vid lanseringen för ett år sedan. Nu växer Volvo Pentas V8-serie med två nya motorer, som båda är en del av Volvo Pentas nya generation av toppmoderna, 6-liters, V8-bensinmotorer för marint bruk.

Precis som sin föregångare, är V8-430 och V8-350 BSO högpresterande motorer, laddade med ny teknik. V8-430 uppfyller kraven i US EPA med god marginal och V8-350 är certifierad för Europa (IMCI) och användning på Bodensjön (Bodensee).

Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta är resultatet av flera års intensivt utvecklings¬arbete och innebär teknikmässigt ett stort steg framåt för marina bensinmotorer.

De nya, kraftfulla motorpaketen på 430 och 350 hk är kompakta och lätta, de väger runt 100 kilo mindre än någon annan motor i motsvarande klasser på marknaden, vilket resulterat i mycket konkurrenskraftiga vikt/effekt-förhållanden.

Samtidigt är de nya motorerna tåligare, bränslesnålare, oljesnåla och, tack vare den nya katalysatorn, har utsläppsnivåerna sänkts avsevärt. Nya V8-430 uppfyller alltså – med god marginal – kraven i US EPA och V8-350 BSO uppfyller kraven för Bodensjön (Bodensee).

Motorerna har även utrustats med VVT-teknik (Variable Valve Timing), som optimerar vrid-momentet vid låga varvtal och samtidigt maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket resulterar i snabbare acceleration, ökad maxfart och jämnare, bättre respons i mellanregistret.

V8-430 är baserad på samma motortyp som V8-380, men innehåller ett antal förändringar inne i motorn som möjliggör ökat effektuttag. Maskinvaran i V8-350 BSO är densamma som den i V8-380.

Enkel installation och vacker design
Båda de nya motorerna har skyddade avgassystem tillverkade i aluminium för att minska vikten, och avgasflödet har optimerats för högsta möjliga prestanda. Motorerna och avgassystemen är färskvattenkylda, som standard.

V8-430 och V8-350 BSO är utrustade med katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestanda¬förbättringar är motorerna – liksom alla Volvo Pentas bensinmotorer – fullt integrerade med EVC, Volvo Pentas elektroniska plattform.

Båda motorerna är också lättinstallerade och följer det senaste designspråket som är framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.

Motordata
V8-430
Vevaxeleffekt: 430 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: US EPA, CARB, EU RCD

V8-350 BSO
Vevaxeleffekt: 350 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: EU RCD, BSO, endast singelinstallationer