19 juni, 2013

Stark marknadsföring av Bohuslän tack vare Camilla Läckberg

Västsvenska Turistrådet, som är Västra Götalandsregionens helägda bolag med uppdrag att utveckla och marknadsföra Västra Götaland, välkomnar den möjlighet som skapas genom intresset för Camilla och hennes berättelser.

Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet berättar:

– Vi arbetar sedan nästan 15 år tillbaka med att sätta regionen på kartan och en del i detta inkluderar press&media, kampajer, webb och social media. Bara pressvärdet för regionen var i fjol 357 miljoner kronor. Vi ser nu ett väldigt stort intresse för Camilla och Nordic Noir som ger bra skjuts åt vårt arbete.

”Nordic Noir”, som är det populära samlingsnamnet på mörka och skrämmande kriminalromaner och deckare från Skandinavien, är en framgångssaga världen över och omfattar idag allt från tv serier, till filmer, kriminalromaner och deckare.

I Frankrike har Camilla Läckberg sålt över 1, 5 miljoner böcker, vilket gjort att den marknadsföring som Västsvenska Turistrådet har riktat mot den franska marknaden fokuserar på Camilla Läckbergs Fjällbacka och Bohuslän. I samband med bokläppet av Fyrvaktaren har Västsvenska Turistrådet tillsammans med VisitSweden, bokförlaget Actes Sud och Ryanair skapat kampanjaktiviteter.

I 150 000 exemplar av den nysläppta Fyrvaktaren kommer det att ligga ett bokmärke från Fjällbacka med en webbsida som hänvisar in till vår franska Fjällbackaskärgård sajt, som är en del av vastsverige.com. Tillsammans med bokförlaget Actes Sud och deras annonsering i magasinen Elle, Biba och Grazia har läsarna möjlighet att via en tävling vinna en resa till Bohuslän. Kampanjen marknadsförs också via Ryanairs kanaler för att öka trafiken mellan Paris Beauvais -Göteborg City Airport. Parallellt görs annonsering i dagspress i Parisområdet.

Men det är inte bara Frankrike som har visat intresse. Även italienska Vanity Far var på pressbesök i Fjällbacka tidigt i år och publicerade artikeln i samband med att Fyrvaktaren släpptes i Italien. Brittiska the Independent och Sainsburys magasin har också besökt Fjällbacka och publicerat i samband med boksläpp. Spaniens största dagstidning El Mundo med 2 miljoner läsare, skrev en artikel om Camilla Läckbergs Fjällbacka i reportageserien ” en resa med döden i hälarna”. Norska magasinet Kamille skrev artikeln ”Vem tör dra till Fjälbacka?” och norska TV2 har gjort inslag om både Fjällbacka och Väderöarna. Även det utländska researrangörerna som pakterar resor till Sverige lägger allt oftare in Fjällbacka och Bohuslän och refererar till Camilla Läckbergs böcker.

TV-serien ”Fjällbacka Murders” har sålts i flertalet länder, bland annat i Frankrike och Tyskland, vilket förhoppningsvis kommer att skapa ett ännu större intresse från utlandet när avsnitten börjar sändas.

Parallellt skapas nya upplevelser
Är Fjällbacka redo? Ett ökat intresse följs också av fler besökare och övernattande gäster, vilket hotellen och övriga näringen välkomnar. Besökarna vill kunna uppleva de miljöer som böckerna och filmerna beskriver. Vad görs för att uppfylla detta?

I drygt ett år har näringen tillsammans med Tanums kommun och Västsvenska Turistrådet arbetat med affärs- och produktutveckling i Fjällbackaområdet. Målet är att skapa upplevelser under hela året och inte bara under just högsäsongen i juli. Besökare kan nu uppleva gourmetmåltider baserade på Camilla Läckbergs kokbok på Bryggan Fjällbacka, delta i svensk kräftskiva på Väderöarna, gå guidade Fjällbacka- turer i Camilla Läckbergs fotspår och mycket mer. Det har även tagits fram en folder på svenska, tyska och engelska, som beskriver en vacker promenad i området, med mordplatserna är utpekade. Detta är dock bara en början på ett långsiktigt destinationsutvecklings-arbete.

Johan Engström, Affärsutvecklare på Västsvenska Turistrådet poängterar:
– För att skapa tillväxt så måste marknadsföringen också mötas upp med affärs- och destinationsutveckling. Förväntningarna hos dagens resenärer är höga och kvaliteten i leveransen måste vara på topp. För att lyckas är man beroende av samverkan, att hela destinationen fungerar.

Foto: Lisa Nestorson