Med Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé gör Bavaria en helhjärtad satsning i motorbåtarnas tungviktsklass. Det är en lyckad premiär för det tyska varvet, som har tagit en italiensk designer till hjälp för sin nya stil.
I flera år har Bavaria samarbetat med BMW Group DesignworksUSA för att designa båtar. De båda nyheterna Bavaria Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé innebär dock en kursändring för företagets motorbåtar eftersom dessa är designade i samarbete med italienaren Marco Casali från TOO Design, som bland annat har ritat båtar åt Azimut Benetti Group.
Resultatet innebär annorlunda linjer mot de BMW-ritade Bavariabåtarna. Casali har inte gett båtarna så radikala linjer som en del italienare älskar, tvärtom är det här mer klassisk formgivning och ett harmoniskt linjespel som passar en stor kundgrupp.
Vi tycker att både Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé känns som mycket gedigna båtar, moget utformade av en som förstår att man inte behöver ta ut svängarna allt för mycket för att markera starten av något nytt. De här båtarnas egenskaper talar ändå för sig själv genom en grundlig kvalitetskänsla och genomtänkta detaljer.
Bygger på samma skrov
Båtliv har provkört båda de nya modellerna, som är helt lika upp till däckslinjen. Men däröver har Bavaria byggt två helt olika modeller för den som vill ha flybridge respektive coupé. Vilket man föredrar är givetvis en smaksak.
Körmässigt är båtarna ganska olika varandra, trots det nära släktskapet. Den 420 Fly vi körde var utrustad med det allra största motoralternativet, Volvo Penta IPS 600, medan 420 Coupé hade Volvo Penta D6-400 och drev.
Flybridgebåten rör sig mäktigt i sjön och är både avvaktande och förlåtande i sina rörelser så som en välbalanserad stor båt kan vara. Den är enkel att hantera tack vare IPS med joystick, som ger fullständig kontroll. IPS-systemet ger 420 Fly mycket goda fartresurser upp till topphastigheten 36 knop.
Virtess 420 Coupé är ett väsentligt sportigare alternativ. Den tar sig snabbt upp ur vattnet tack vare de båda kraftfulla dieselmotorerna. Båtens lägre profil och lägre vikt jämfört med flybridgemodellen märks tydligt i prestanda och hantering. Det här är en stor sportbåt med familjebåtens komfort.
Kupéversionen är smart disponerad. Båten är i princip väldigt lik flybridgeversionen, men den har en stor och öppningsbar sollucka ovanför föraren. För den som vill sola mer ostört finns det ett skyddat utrymme framför targabågen, som fungerar som en ”miniflybridge”.
Olika prestanda
Prestanda för de olika modellerna skiljer sig åt främst vad gäller acceleration och topphastighet, vilket framgår av tabellen här intill. Intressant är att ekonomifarten – som oftast – är högre än många tror. 420 Fly går till exempel mer ekonomiskt vid 27 knop än om man sänker farten 2–3 knop. Det skiljer 1 lit/Nm trots att farten är högre.
På flybridge är det tyst och lugnt. Där är gott om plats och utrymmet är välutnyttjat med en stor solbädd, matplats för 6–8 personer samt en wetbar med grill. Det är en bra fördelning eftersom den som köper en sådan här båt kommer att tillbringa mycket tid på flybridge. Trappan upp till flybridge är smart uttänkt och kräver minimalt med plats.
Bavaria har lagt stor vikt vid att ta fram ett bra akterdäck och en bra badbrygga. Som standard har båten teakdurk, men de som vill ha en mer flexibel lösning väljer de flyttbara möblerna på akterdäck. Dessa går i speciella spår, vilket gör att däcket försetts med plastteak. Vi tycker att det är en smart och lättskött lösning som dessutom ger massor av extra stuvutrymme i sittbänkarna.
Den som vill lyxa till det ordentligt kan välja en hydrauliskt höj- och sänkbar badbrygga. Hela paketet kan sänkas 2,1 m och omfattar en hydraulisk landgång som automatiskt följer med bryggan ner och upp. Kanske inte helt nödvändigt, men utan tvivel en fräck grej.
Modern inredning
Inredningen är modern och fräsch och påminner om varv som engelska Princess. Båtarna har samma layout med tre kabiner under däck, varav en stor ägarkabin med egen toalett i fören och två gästkabiner midskepps med två kojer vardera.
Styrbords midkabin har bra ståhöjd medan kabinen om babord är lägre. Båda dessa delar på en toalett. Kabinerna har rejäla ljusinsläpp med rutor som limmats i skrovet.
Salongen är välplanerad och allt träarbete känns välgjort. På en del ställen, bland annat i nedgången till kabinerna, skulle vi dock vilja se mer rundade hörn än de skarpa kanter som båtarna har på en del ställen.
Pentryt är placerat på babord sida i salongen. Standard är keramisk elhäll och mikro, men kunder som vill ha gasol kan få det i stället. Båtar i den här klassen utrustas dock ofta med generator och då är elförbrukningen ingen fråga längre.
Smart akterdäck
En särskilt smart lösning är sittgruppen på akterdäcket. I standardversionen är det en fast monterad grupp, men den som väljer alternativet med flyttbara möbler och plastteak gör en klok investering. Akterdäcket kan då anpassas helt individuellt, man får mer stuvutrymme och plastteaken är underhållsfri.
De båda modellerna på Bavaria Virtess 420-skrovet är en lovande början för en hel modellserie som inom kort kompletteras med en 360 och en 490. Om de båtarna håller samma goda standard och har samma fina sjöegenskaper som föregångaren så är Bavaria på väg att etablera sig på allvar i klassen för större motorbåtar.
Prismässigt placerar sig Virtess 420 Fly något över Beneteau Antares 42 men under Galeon 420 och knappt hälften av vad en ny Nord West 430 Flybridge kostar. Även engelska Princess har med sin nya V39 visat att det går att bygga störa båtar till – förhållandevis – rimliga priser.
Lars-Åke Redéen
Tekniska data
Längd, ö. a.: 12,39 m
Bredd: 4,21 m
Djup: 1,11 m
Vikt (torr): 11 400 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3
Kojer: 6
Toaletter: 2
Motoralternativ: Drev Volvo Penta D6-370, D6-400
Volvo Penta IPS500 respektive IPS600
Pris: Från 3,35 Mkr (Volvo Penta D6-370)
Från 3,85 Mkr (Volvo Penta IPS600)
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se