14 juni, 2013

Besöksnäringsstrategi i Nynäshamn klar – omsättningen ska öka 40%

Nu finns en Besöksnäringsstrategi för Nynäshamn. Företrädare för näringslivet, Nynäshamns kommun, organisationer, polisen, räddningstjänsten, med flera har sagt ja till strategin som beskriver hur allt från näringsliv och kommun till kommuninvånare ska jobba och agera för att bland annat öka omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent och antalet årsanställda från 250 till 350 personer fram till år 2020.

Under det senaste året har en arbetsgrupp bestående av företrädare för näringslivet, organisationer och
Nynäshamns kommun jobbat intensivt med Besöksnäringsstrategin. Nu är den klar och godkänd av
Nynäshamns rådslag där representanter från näringslivet, organisationer, politiska partier, kommunala förvaltningar, räddningstjänsten, polisen med flera ingår.

Strategin innehåller bland annat en gemensam vision samt sex områden med tydligt uppsatta mål. Målområdena är: ökad lönsamhet i besöksnäringen, öka antalet besökare, ökad kännedom, stort utbud av bokningsbara upplevelser, en hållbar destination och en välkomnande destination.

– Här tydliggörs bland annat vikten av vi samverkar lokalt och har ett nära samarbete med våra grannkommuner
Gotland och Stockholm, hur lönsamheten ska öka och betydelsen av att Nynäshamn är en välkomnande destination. Det är oerhört viktigt att invånare och verksamma i kommunen har ett välkomnande förhållningssätt som präglas av service och gästfrihet och att den offentliga miljön är välkomnande och attraktiv, säger Paulin Sunesson, styrelseledamot i Företagarna Nynäshamn samt deltagare i arbetsgruppen.

Målen är bland annat att fram till år 2020 ha ökat omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent från
323 miljoner kronor (år 2011), öka antalet årsanställda i besöksnäringen från 250 till 350 personer, öka antalet
gästnätter med 30 procent från 360 000 och antalet båtnätter med 70 procent från 7 500 båtnätter.

Vad händer nu, hur ska alla få kännedom om strategin och jobba efter den?

– Nu måste vi alla tillsammans jobba hårt för att lyckas med målen i strategin. Till hösten bjuder arbetsgruppen
in till en destinationsdag där strategin presenteras. På mötet påbörjas arbetet med att omsätta strategin till
handling, bland annat startas flera arbetsgrupper och ett destinationsråd. Det blir ett omfattande, roligt och
spännande arbete som ska leda till att fler upptäcker Nynäshamn, säger Heidi Ekberg, Nynäshamns kommuns
marknads- och turistchef och projektledare för arbetet.

Foto: Mattias Hansson/HGbild.