5 juni, 2013

Channel Trip med Volvo Penta IPS över 1 850 sjömil

Volvo Penta kommer denna sommar att ta en av sina testbåtar till Engelska kanalen för att demonstrera för återförsäljare, kunder, press och andra intresserade av fördelarna med det unika Volvo Penta IPS pod-systemet. Ett av stoppen är vid Southampton SEAWORK utställningen i Storbritannien.

Denna resa är inspirerad av den framgångsrika Volvo Penta IPS BalticTrip som genomfördes under liknande omständigheter i Östersjön under sommaren 2011.

Testbåten, kallad PTA80, som är vald för denna resa är en av Volvo Pentas ordinarie testbåtar och används dagligen på Volvo Penta Marin Test Center utanför Göteborg. PTA80 är en 22 meter lång specialtillverkad provbåt och drivs av nya 2 x Volvo Penta IPS 900, 700 hk vardera. Båten har en toppfart av 27 knop med 36 ton deplacement.

Miljöfokus
Volvo Penta IPS erbjuder radikala begränsningar i avgasutsläppen. Motorer uppfyller IMO NOx, EU IWW, EPA Tier 2 och den kommande EPA Tier 3.

Men de största miljövinsterna är att med IPS får man ca 30 % minskning av bränsleförbrukningen jämfört med raka axel- och vattenjet-installationer – och därmed också minskade CO2-utsläpp. Dessa miljöprestanda är i samklang med de miljöregler som gäller i kanalregionen.
6 stop over

Resan har stop over i sex hamnar längs hela rutten. Vid varje uppehåll kommer det att ske presentationer och demonstrationer och möjligheter att provköra båten och pröva de goda manöveregenskaperna med IPS och tala med Volvo Pentas specialister ombord.

Värdar vid varje stop over är representanter från ett lokalt Volvo Penta Center, var och en en viktig del av Volvo Pentas europeiska servicenät. Varje Volvo Penta Center är en auktoriserad marin kommersiell återförsäljare som svarar för försäljning, service och support av Volvo Penta-produkter. Respektive Center ansvarar också för flera mindre återförsäljare och serviceföretag i regionen.

SEAWORK
Den 24 juni kommer PTA80 förtöja i Southampton i direkt anslutning till den kända utställningen SEAWORK. Här introduceras också nya Volvo Penta IPS 900. Enheten är framtagen som ett marint framdrivningssystem för bl.a. halvplanande patrull- och kustbevakningsfartyg.

Användaren får en produkt med förstklassiga prestanda och manövreringsegenskaper och med 30 % minskade bränslekostnader. Båten PTA80 kommer att finnas vid kaj vid utställningen. Den kommer att vara tillgänglig för testkörningar och teknisk information och erbjuda tillfälle att möta teknisk expertis från Volvo Penta.

Webb och blogg
Under resans gång kommer information från och kring kanalresan finnas tillgänglig via en blogg på Volvo Pentas hemsida. Förutom plats för kommentarer och bilder, ska besökare också få tillgång till fakta såsom: bränsleförbrukning, distans, genomsnittlig fart och mycket mer. Bloggen nås via www.volvopenta.com från den 8 juni, 2013.

Tekniska data
Båttyp: PTA80 (speciellt byggd för Volvo Pentas provningsverksamhet)
Ägare: Volvo Penta Marin Test Center
Längd OA: 22 meter
Bredd: 5,2 meter
Motorer: 2 x Volvo Penta D13-700 DST, 2 x 700 hk
Pod-system: Volvo Penta IPS900 Rating 3
Deplacement: 36 ton
Toppfart: 27 knop

Rutt:
8 juni Göteborg – 11 juni Bremerhaven – 14 juni Ijmuiden – 18 juni Dunkerque – 21 juni Cherbourg – 24 juni Southampton – 4 juli Strandby – 5 juli Göteborg.