Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på SBU:s Båtriksdag i Luleå 16–17 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 emot och 41 för ett samgående.
Den förväntade debatten om ett samgående uteblev i stort sett helt på Båtriksdagen, som samlar delegater från hela Båtsverige en gång om året. Diskussionen har pågått i flera år, men i och med Båtriksdagens beslut är försöket att bilda en jättelik organisation för Båtsverige avslutat.
Båtriksdagens diskussion om ett samgående kom helt av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), lagt ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur både denna och andra frågor avgörs. I denna fråga hade deras åsikt dock inte ändrat resultatet eftersom det krävdes en betryggande majoritet.
Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF) har debatterats i många år. Vid en omröstning på det så kallade ”Uppsala Möte” 1985 blev det ett knappt nej till samgående, den gången efter 17 års debatt…
Samma utfall blev det alltså även denna gång, när först SBU och därefter SSF samma dag tydligt rösta nej.
Därmed går både organisationerna vidare med sin verksamhet, vilket för SBU bör betyda ännu mer främjande för båtlivet.
En av de knepiga frågor som Båtriksdagen hade att ta ställning till var en medlemsansökan från nybildade Södra Roslagens Båtförbund. Båtriksdagens ordförande, Magnus Anderberg, gick snabbt till beslut i frågan och förbundet välkomnas som ny medlem efter viss komplettering av ansökningshandlingarna 1 januari 2014. Eftersom reglerna är klara och tydliga blev det ett enkelt ärende.
Det som däremot skapade debatt gällde revisorernas rapport i Unionens Verksamhetsberättelse 2012. Det fanns ett visst missnöje från revisorernas sida med att verksamheten har varit lägre än vanligt inom SBU en tid. Särskilt gällde detta verksamheter i en del kommittéer. Båtriksdagen gav dock att ge styrelsen ansvarsfrihet.
Båtriksdagen beslöt vidare bland annat att redovisa hur medlemsavgifterna används i Unionen och vilken medlemsnytta detta ger. Detta har publicerats i Båtliv (nr 1-2013) och kommer i fortsättningen att finnas även på Unionens hemsida.
Det tyngsta beslutet blev att en särskild grupp med sju båtförbund ska utreda hur verksamheten inom SBU kan bli bättre och med siktet inställt på medlemsnyttan (se separat text) efter en motion från Gästriklands Båtförbund. Dessa tankar finns även i en lång motion från Östergötlands Båtförbund, som antogs av Båtriksdagen. Den och alla övriga motioner finns på www.batunionen.com
Oförändrad avgift
SBU höjer inte medlemsavgiften för 2014. Trots att Unionen går mot ett ekonomiskt underskott beslöt Båtriksdagen att inte göra någon höjning utan avvakta en utredning, som blir klar i höst.
Medlemsavgiften är därmed oförändrad:
56 kr enkelanslutna medlemmar.
51 kr dubbelanslutna medlemmar.
25 kr för enskilda ungdomar t o m 20 år.