11 mars, 2013

Nytt informationsnummer 113 13

Regeringen stärker samhällets kriskommunikation genom att idag måndag den 11 mars inrätta ett nationellt informationsnummer 113 13. Det nationella informationsnumret ska avlasta och komplettera 112 vid en allvarlig olycka och kris. Tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt.

Det nationella informationsnumret ska stödja kommuner, landsting och statliga myndigheter att förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser. Allmänheten ska via det nationella informationsnumret kunna få och lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.

– Genom det nationella informationsnumret 113 13 stärks samhällets kriskommunikation. Tillgången till kommunikation är en viktig del i arbetet med att hantera olyckor och kriser, säger försvarsminister Karin Enström.

Erfarenheter från tidigare inträffade allvarliga olyckor och kriser visar på ett omfattande behov av att kunna ge och få information. SOS Alarm mottar årligen cirka 3.5 miljoner samtal till 112. Många samtal skulle kunna undvikas då de syftar till att allmänheten enbart vill få eller ge information.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via sms SOS Alarm har fått i uppdrag av regeringen att under 2013 inrätta ett nytt tekniskt system för viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via mobil och fast telefoni vid allvarliga olyckor och kriser.

Tjänsten ska kunna användas av bland andra kommuner, landsting och myndigheter för att varna medborgare, lämna kompletterande information och möta medborgarnas frågor.