11 mars, 2013

Världens största fartyg kommer till Göteborg

I slutet av Augusti kommer världens största fartyg i fartygsklassen Triple-E att anlöpa Göteborgs Hamn. Jungfruturen kommer att gå av stapeln i slutet av Juni från varvet Daewoo i Korea. Triple-E står för Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved.

Fartyget som har en kapacitet på 18.000 tjugo fots containers (teu), är det första av tjugo som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Triple-E fartygen kommer att trafikera rutten Asien-Europa som har direktanlöp till och från Göteborg. Tack vare en innovativ design kommer fartyget att ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat är det utrustat med ett kraftigt expanderat hålrum, vilket innebär att fartyget kan lasta 2.500 containers mer än Emma Maersk.

”Att miljö och minskade CO2 utsläpp står i fokus när man designat Triple-E fartygen är något vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line. Fartyget kommer att släppa ut 50% mindre CO2 än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt säger Christian Juul-Nyholm.

Under 2013 kommer fem fartyg att levereras. För att kunna hantera infasningen på Fjärran Östern-Europa rutten kommer de initialt utnyttjas för en kapacitet på runt 14.200 teus, för att vara i fas med de nuvarande fartygen som trafikerar direktanlöpet på Fjärran Östern – Göteborg idag. Det innebär att kapacitetsökningen på marknaden blir minimal under den närmaste perioden.

”Vi uppskattar att vi kommer att se en kapacitetsökning med cirka 1.5%, då vi har en ambition att växa i takt med marknaden”, säger Christian Juul Nyholm.

Designade för effektivitet

Triple-E fartygen är designade för att kunna opereras på ett så effektivt sätt som möjligt. Istället för en stor motor och en propeller, som de konventionella fartygen har, så är Triple-E designat med två mindre motorer och två propellers var. Dessutom är fartygen utrustade med maskineri och skrov anpassat för ”slowsteaming”, dvs att man har en lägre fart, vilket ger avsevärt bättre prestanda som förbättrar bränsleekonomin.

Triple E kommer att trafikera nedan tretton hamnar :

Gdansk – Århus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam -Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwagyang – Ningbo – Shanghai -Tanjung Pelepas

Faktaruta om Triple-E

Kapcitet: 18,000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit)

Beställda fartyg: 20

Längd: 400 meter

Bred: 59 meter

Höjd: 73 meter

Antal nivåer: 19 nivåer, 9 ovanför däck, 10 under

Max fart: 23 knop

Besättning: cirka 22 stycken

Leverans av första fartyget: Slutet av Juni 2013