8 mars, 2013

Bohuslän – en av de sista stora vildmarkerna enligt CNN

Det är inte en tillfällighet utan ett målmedvetet arbete med att sätta Bohuslän på den internationella kartan. För att bli synliga på de utländska marknaderna, där kännedomen om Sverige ofta är mycket låg, krävs en tydlig och konsekvent kommunikation samt en kontinuerlig närvaro. Västsvenska Turistrådet (VT) har sedan starten 1999 valt mediabearbetning som en av huvudstrategierna för att marknadsföra Västsverige utomlands.

– Det är ett betydligt mera kostnadseffektivt sätt att arbeta än att köpa annonser. Genom åren har i genomsnitt 100 utländska journalister om året besökt Västsverige. Ca 99 % av besöken resulterar i artiklar om området och samtliga artiklar hittills har varit mycket positiva till Västsverige som besöksmål, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadsansvarig, Västsvenska Turistrådet.

Värdet av de artiklar som publicerades under 2012 bedöms motsvara ett annonsvärde av 357 507 600 kr.

Parallellt sker ett utvecklingsarbete ihop med näringen och lokala turistorganisationer för att ta fram attraktiva produkter och upplevelser med målsättningen att locka internationella researrangörer att ta in dessa i sina kataloger och försäljningskanaler. Tio brittiska och tre amerikanska researrangörer besökte Västsverige 2012.

Resultatet har även här börjat visat sig i form av nya västsvenska produkter i researrangörers program för 2013. En av dessa är Nature Travels från Storbritannien som det även refereras till i CNN:s lista.

Foto: Mikael Almse.