1 mars, 2013

Begäran om översyn av 2010 års “sjöpromillelag”

Båtfolket.se har lagom till båtmässan Allt för sjön i Stockholm tagit fram en ny version av sin så kallade Vitbok. De har även samlat ett antal aktörer kring ett upprop och begäran till regering och berörda statsråd om en översyn och omprövning av den så kallade “sjöfyllerilagen”. Bakom skrivelsen står: • Bengt Gärde. Ordförande Sveriges Båtunion som representerar cirka 90% av Sveriges båtklubbar • Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd, Stockholms läns landsting (även ordförande i Skärgårdsstiftelsen) • Vi, organisationen Båtfolket • Hugo Tiberg, Professor i sjörätt. Varit med om utforma lagstiftning i sverige • Ulf Hallström, F.d Chef för sjöfartsverkets sjöräddnings och beredskapsenhet

Pressmeddelande:
Med 2010 års ”sjöpromillelag” kriminaliseras båtförare med så låga alkoholnivåer att det inte har relevans för sjösäkerheten. Den nya lagen genomfördes utan evidens för att en kriminalisering bidrar till sjösäkerhet eller löser något problem. Lagen har visat sig rättsosäker i tillämpningen och väcker frågan om det är rimligt att belasta domstolar, kustbevakning och polisen med övervakning, kontroll och att lagföra medborgare som inte utgör en fara för andra.

Båtliv är relativt sett en mycket säker sysselsättning och har sedan mer än 20 år en utveckling med ett minskat antal olyckor samtidigt som båtbeståndet ökat kraftigt. Det finns heller ingenting som tyder på att det funnits några alkoholrelaterade problem inom det härad – mellan 0,2 och 1 promille – lagen adresserar, som inte varit täckta redan av den tidigare lagstiftningen. Med 0.2-lagen har fokus riktats bort från andra åtgärder som faktiskt skulle kunna ha en inverkan på säkerheten till sjöss. Lagen har bestående negativa effekter för regioner, näringsliv och människor för vilka båten fyller en viktig funktion i vardag och fritid.

Denna tvärpolitiska fråga ingick i ett slags kompromiss mellan allianspartierna. Beslutet togs utan saklig debatt, utan förankring i vetenskap, utan remissrunda och även utan att ta hänsyn till de remissvar som kommit in vid den tidigare – av Tomas Bodström initierade – beredningen.

Vi anser att denna fråga är av stor principiell betydelse. Lagen inskränker den personliga rörelsefriheten utan rationell anledning och inkräktar på privatlivets vardagsval. Den belastar rättsväsendet utan att bidra till sjösäkerheten.

Vi som undertecknar detta brev är erkända aktörer inom båtlivet och ser det som ett fundamentalt krav att lagar skall förankras bland dem som berörs och har kunnandet. Nedan finner ni fakta och synpunkter som legat som grund för vårt krav. Vi önskar att detta hörsammas och, i samband med de motioner (C246, 316, 383) som ånyo lämnats in, tillfället tas i akt att göra en översyn av nya sjöregeln. Därtill att det säkerställs att en utvärdering baseras på relevanta fakta och med sjösäkerhet som fokus.

Kommentarer

Abbe 10:48:29 2013-03-02

Är det SBU som står bakom uppropet, eller är det Bengt Gärde som privatperson?

Peter Eriksson 15:46:29 2013-03-02

Han talar nog som privatperson. Precis som Gustav Andersson inte har hela Centerpartiet med sig i denna fråga tycker inte alla båtklubbarna som Bengt Gärde. I min båtklubb har frågan aldrig lyfts om att vi ska ta ställning för eller emot. Jag vet inte om andra båtklubbar har haft den diskussionen. Sen vill man säkert lägga lite tyngd bakom sina namn för att få högre trovärdighet. Hugo Tiberg är ju t.ex professor emeritus och 84 år gammal. Säkert inge fel på hans tankar men en yrkesaktiv professor kanske låter bättre än professor emeritus eftersom man skriver det. Gustav Andersson representerar centerpartiet som just nu har ca 3 procents väljarstöd hos befolkningen och alltså skulle åka ur riksdagen om det var val idag.

Abbe 15:55:36 2013-03-02

@Peter E.: Då är det lite intressant att man använder sig av SBU:s logga i pressmeddelandet.

Peter Eriksson 17:37:35 2013-03-02

OK. Jag har ingen insyn i SBU så jag har ingen aning. Låter märkligt tycker jag, men det kanske finns ett beslut på att SBU ska driva denna fråga och att 90% av båtklubbarna är emot lagen. Bara det att vi inte hört om det…

Ola Ljungberg 20:02:16 2013-03-03

Det är SBU styrelse som står bakom, dvs hela SBU, nu även Kryssarklubben.

Peter Eriksson 23:42:00 2013-03-03

Du har rätt, Ola. Jag såg att SBU tagit beslut om det vid Båtriksdagen 2012. Alltså stöder jag, som medlem i SBU, att man ska få köra båt och dricka mera alkohol. Ja, ja, jag får väl leva med det. Ibland blir det så i en demokrati. Man kan inte alltid få som man vill. Lycka till med utvärderingen, gubbar.

Nisse 22:16:21 2013-03-04

Peter E.: Enligt protokollet från båtriksdagen 2012 så var det officiella yttrandet från SBU den pressrelease som gick ut då. Så att underteckna denna skrivelse måste beslutats av styrelsen separat.

Ola Ljungberg 19:45:52 2013-09-02

Hej Peter. lagen är världsunik. Supa har aldrig varit tillåtet. 0,2p och supa? Nu var det till att demonisera tror jag?