22 februari, 2013

Båtnyheter från hela världen på Allt för sjön

Startskottet för båtsäsongen går när Allt för sjön öppnar 2 mars på Stockholmsmässan. Omkring 100 000 besökare väntas besöka mässan som samlar båtnyheter från Sveriges och världens alla hörn.

Från Piteå i norr till Höllviken i söder och från Kina i öst till Kalifornien i väst kommer de cirka 500 utställarna som visar upp närmare 800 båtar och 10 000-tals båtprylar.

– Antalet nyheter är ovanligt stort i år och de kommer från världens alla hörn. En 26 fots dag- och kappseglingsbåt från Kina lär bli en av attraktionerna liksom nya J70:an från USA, också den en dag- och kappseglingsbåt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Att det kommer ett stort antal utländska båtar från andra länder på årets mässa kan delvis förklaras genom den starka svenska kronan. Ju starkare krona desto billigare blir de importerade båtarna.

Den finska paviljongen, större än en halv fotbollsplan, är en egen avdelning på mässan. Här finns en hel del båtnyheter som till exempel: Grandezza 33 OC, Flipper 640 DC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Minor Offshore 36, Nordstar 34 Patrol och Bella 700 Patrol.

Från andra länder i Europa hittar vi nyheter som Snipan Van Wijk 830 Classic och den nya OS-klassen Nacra 17, båda från Holland. Från Italien kommer klassiska Riva Iseo samt Sessa Marines båtar och från Frankrike de fyra segelbåtarna Jeanneau Sun Odyssey 44DS, Beneteau Oceanis 45, Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Hansebåtarna Bavaria Cruiser 33 och Bavaria Vision 442 tillverkas i Tyskland. Alla har Sverigepremiär.

Allra flest nyheter kommer såklart från Sverige, och tillverkningen och företagen är väl spridda över hela landet. Vi har till exempel Sandström Classic 565 från Norrlångträsk, NordWest 430 Flybridge från Orust, Hammarine C7 från Färjestaden, Aronet 25 cxip från Östhammar, M32 från Västervik, Dahl 24 från Stockholm, Swedestar 415 från Lidköping och Anytech 747 cab från Öregrund.

– Vi får heller inte glömma att vi har en svensk världspremiär i Agapi 750. Det är den första lättviktsbåten med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. En annan svensk ”pärla” som vi måste lyfta fram, även om den inte seriebyggs, är 74-årige jorden-runt seglaren Sven Yrvinds tre meter långa segelbåt. I den ska han starta sin jorden-runt segling senare i år är det tänkt, säger Thomas Sandberg.

Under de senaste åren har flera båtfabriker startats i vår östländer och därifrån kommer till exempel nyheter som Haber 660 från Polen och på ön Ösel i Estland tillverkas Delta26 Open och Delta 54 liksom Diva 24.

Förutom många båtnyheter innehåller Nya Allt för sjön en rad nya avdelningar. Grand Large är en avdelning för de lite större och kanske lyxigare båtarna. Här kan man svalka sig i Rosé bar. Lilla Allt för sjön är en ny avdelning för barnen, full med nya roliga attraktioner. Älvsjö hamn är en ny avdelning med 25 segelbåtar förtöjda vid extra stora bryggor och nedanför bryggan finns ett sjöcafé. Med alla nyheter och avdelningar är Nya Allt för sjön en mässa som kan uppskattas av familjens alla medlemmar.