21 februari, 2013

Snabb superversion av Buster Magnum

Buster Super Magnum är en förädlad och förlängd version av företagets största modell. Resultatet är en snabb, lyckad och mångsidig båt.

Buster Magnum har i sin senaste version några år på nacken. Den senaste uppdateringen kom för tre år sedan, men nu är det dags för ytterligare en uppdatering: Buster Super Magnum.

Med 20 cm längre skrov, lägre tyngdpunkt, inga steglister och ett nytt material i durken har den här modellen förbättrats på många sätt. I grunden är det en vanlig Buster Magnum med förstärkt akterspegel, men de många detaljförbättringarna ger tillsammans ett stort plus. (Buster Magnum i den ordinarie versionen finns kvar.)

Buster har tagit sportbåtskonceptet ungefär så långt man kan komma utan att bli extrem med Super Magnum. 6,9 m skrov har blivit 7,1 m med vassare V-botten och Super Magnum har mer prestandakänsla än sin föregångare. Aluminium känns helt rätt för båtar av den här typen. På köpet får båtägaren en lättskött och tålig båt som klarar av en smäll mot en brygga och lite omild behandling om den ska köras på trailer.

Körintrycken från Buster Super Magnum är entydiga: det här är en gediget byggd båt med ännu mer körglädje än tidigare. Den är inte lika rå och stentuff som till exempel svenska Anytec i samma storleksklass, men för många användningsområden är Buster Super Magnum ett smart val.

Båten känns gedigen och tyst, vilket främst förklaras med den nya durken i kombination med avsaknaden av steglister. Båten går stadigt (lägre tyngdpunkt än förra versionen) och tryggt i sjön, även vid höga hastigheter. Vindrutan ger bra skydd främst för föraren och passagerarna. Även i baksoffan är vindbruset acceptabelt.

Vid normal båtkörning uppför sig Super Magnum exemplariskt med en 300 hk på akterspegeln. Den reagerar snabbt på gaspådrag och vid 30 knop är varvtalet så lågt att motorljudet inte på något sätt är störande. Vi körde med en Yamaha 300 hk fyrtaktsmotor, som är en erkänt tyst maskin.

Att helt skala bort steglisterna har både för- och nackdelar. I det här fallet överväger de positiva egenskaperna till stora delar, men båten kan lägga sig kraftigt i tvära girar även om den inte tappar fästet i sjön och den klyver inte sjön lika vasst som med steglister. Vid normal körning är detta inget problem utan de här egenskaperna visar sig först när man provocerar båten väldigt hårt.

Vi har kört åtskilliga timmar med redaktionens egen Buster Magnum med 225 hk motor. Förarplatsen var bra redan i den förra modellen, men här har Fiskars (som tillverkar Buster) fått till en ännu bättre lösning. Sittplatserna är lägre än tidigare men stolstativen är desamma som tidigare och sätena är nya med en ny aluminiumstomme och bättre stöd i sidorna. Instrumentbrädan är föredömligt enkel med plats för en stor plotter förarens mittlinje och alla reglage inom lagom avstånd.

Kapellet är ungefär samma som på Buster Magnum, det vill säga ett tvådelat körkapell där den aktre delen kan fällas ner för sig. Det är en bra lösning som ger skydd mot regn och samtidigt är kapellet tillräckligt stort för att man ska kunna röra sig obehindrat ombord.

En av Buster Magnums styrkor är att båten är en bra kompromiss. Den är inte vassast i sjön, men den har plats för åtta personer och en inredning som passar en aktiv båtfamilj. Det är enkelt att stuva undan prylar och lika enkelt att tvätta av båten efter en fisketur.

Förstärkningen av akterspegeln beror på att båten skulle få högre prestanda. Effektökningen är också förklaringen till de borttagna steglisterna och att båten ligger djupare i vattnet.

Maxgränsen är nu 300 hk utombordsmotor, vilket ger en toppfart på drygt 50 knop. Skillnaden mot en vanlig Buster Magnum med Yamaha 225 hk (Båtlivs redaktionsbåt) är cirka fem knop på toppfarten, men det är stor skillnad på accet främst i mellanregistret och Super Magnum klarar utan vidare att marscha runt 30 knop – oavsett väder och belastning. Bränsleförbrukningen ligger då på cirka 100 liter i timmen.
Lars-Åke Redéen

Fakta Buster Super Magnum
Personer: 7
Längd: 7,10 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 100 kg
Bränsletank: 250 liter
Motor: 225–300 hk
Pris: 630 400 kr (Yamaha F225 FETX)
664 900 kr (Yamaha F300 BETX)
Info: www.buster.fi

Kommentarer

Carl Bieneck 07:46:49 2013-03-27

Hej,

Jag förmodar att ni uppgivit fel bränsleförbrukning vid marschfart… 100l/h borde snarare vara 30-35l/h.

/ Carl

Lars-Åke Redéen 08:40:51 2013-03-28

Du har rätt. 30-35 liter per timme vid 35 knop är en riktig siffra.
Vi beklagar.