13 februari, 2013

Snipor populära igen på Göteborgsmässan

Det var en riktigt bra försäljning på Båtmässan i Göteborg i år, det har flera utställare rapporterat om. En av dem som sålde flest båtar var utställaren Sand Maritim AB, som gjorde succé med sina snipor med namnet Maril.

Båtmässorna får ofta kritik från både besökare och utställare för att vara för dyra, att det visas fel båtar etc.

I år var tongångarna betydligt ljusare på den 54:e Båtmässan i Göteborg, som hölls 2–10 februari. Efter en lång rad åtgärder från både arrangören och utställarna verkar det som ”rätt” besökare kom till mässan, som lockade 325 utställare och över 60 700 besökare.

Den som kanske var mest positiv var Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB som har varit med på mässan sedan 1990. I år visade Micore fyra modeller av styrpulpetbåtar.

– Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är ”all time high” för oss. Vi brukar sällan sälja över tio båtar, säger Peter Tholérus.

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde också säljrekord, med sina exklusiva snipor. Normalt brukar företaget inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken.

Båten på bilderna är en Maril 7,95, som kostar från 611 000 kr.
– Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

Info: www.sandmaritim.se