4 februari, 2013

Idébåten All Aboard visas på Båtmässan i Göteborg

Målet med båtkonceptet All Aboard är att via användardriven innovation inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt – utan att exkludera mäns. Projektets övergripande syfte är att bidra till ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri.

– När vi tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden, båten skall vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum, tidigare projektkoordinator på Svenskt Marintekniskt Forum – en bransch-organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritids­båtar och därmed marknaden för branschen.

Utgångspunkten för All Aboard var en omfattande enkätundersökning om vad kvinnor ville ändra på i en fritidsbåt.

Problemområdena var bland annat att det var svårt att komma i och ur båten, att det är svårt att segla eller köra när man är kortväxt, att många moment är tunga och att interiören var dåligt anpassad till sällskapsliv ombord. I båtkon­ceptet All Aboard presenteras ett trettiotal lösningar på vardagsproblem.

Flera av branschens stora aktörer
Totalt deltog 22 aktörer i projektet, där bland annat Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems representerade båtbranschen. För att få nya perspektiv deltog även företag från andra branscher. Design- och konstruktions­företaget Dacat kom med nya infallsvinklar och innovativa designlösningar för exteriören.

– Vi är extra stolta över de smarta livräddningsfunktionerna som gör det betydligt lättare att få upp en person som ramlat överbord. En annan favoritlösning är den inbyggda landgången som gör det lättare att komma i och ur båten, säger Kenneth Magnusson, VD på Dacat.

White Arkitekter bidrog med sina erfarenheter inom arkitektur, och är upphov till interiöridéerna i båten. – Vi har gjort ett väl tilltaget kök med köksö att samlas kring så man kan laga mat tillsam­mans, säger Inger Backman inredningsarkitekt och partner på White Arkitekter. Var sak har sin givna plats i kökets förvaring, som delvis går att ta med sig i land för picknick eller vinterförvaring.

Sjöräddningssällskapet var till stor hjälp med information och upplevelser som bidrog till utformnin­gen av säkerheten ombord. Hela båtkonceptet byggdes av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärs-utvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Vi visar massor av idéer i All Aboard, och till de flesta problem har vi två eller flera lösningsförslag. Vi har valt att visa förslagen väldigt konceptuellt, eftersom den slutgiltiga utformningen är upp till varje företag, vare sig det gäller segel- eller motorbåtar, säger Camilla Tonnqvist Palmertz.