9 januari, 2013

Minskat antal dödade på väg och på sjön

296 personer omkom på väg under 2012 vilket är den näst lägsta siffran sedan 1940-talet. Antalet omkomna på järnväg ökade däremot under 2012. Detsamma gäller för privat- och sportflyget som ser en ökning. Antal omkomna i fritidsbåtsolyckor minskade. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen.

Det är mycket säkert att åka tåg – ingen person omkom som passagerare under 2012. Däremot omkommer flera utanför tågen, dels i plankorsningar, dels påkörningar av personer som befinner sig på spåren. En stor del av dessa är självmord (suicid).

Enligt preliminära uppgifter inkomna till Transportstyrelsen bedöms 100 personer ha omkommit i järnvägsolyckor under 2012. Det är en ökning jämfört med år 2011 (82) men lägre än 2010 (111).

– Det är olyckligt att antalet dödade i järnvägstrafiken ökade under 2012. Det som är det stora bekymret är olyckorna som beror på spåröverträdelser och plankorsningsolyckor. Men trots det ser vi ändå att det fortfarande är mycket säkert att åka tåg och att antalet omkomna vid arbete i spåret hålls på en låg nivå, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Omkomna på väg på låg nivå

Trots att 296 personer omkom i den svenska vägtrafiken år 2012 är det den näst lägsta nivån sedan andra världskriget. År 2010 omkom 266 personer och 2011 omkom 319 personer.

– Sveriges arbete inom vägtrafiksäkerhet har varit oerhört framgångsrikt och är idag ett föredöme för andra länder. Även om det är fler som omkommit i vägtrafiken i år jämfört med 2010 är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger Staffan Widlert.

En bidragande faktor till förbättringen av trafiksäkerheten under senare år på väg är sänkta hastigheter. Kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna och den positiva utvecklingen av fordonssäkerheten har gett goda resultat.

· Enligt preliminära uppgifter från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, nådde bilbältesanvändningen och cykelhjälmsanvändningen under år 2012 de högsta nivåerna sedan mätningarna inleddes. Bland personbilsförare använde 98 (97) procent bälte. Cykelhjälmsanvändningen ökade med 1 procentenhet från 32 procent till 33.

· Bland trafikantgrupper är förändringarna relativt små, men det bör noteras att antalet omkomna motorcyklister fortsätter att minska. Vi är nu nere på de tal vi hade innan motorcykelboomen inträffade i mitten på 1990 talet, trots att vi idag har mer än dubbelt så många motorcyklar som vi hade då. Även antalet svårt skadade har minskat.
•Under 2012 beräknas antalet omkomna fotgängare till 51 vilket är på samma nivå som 2011 (54).
•Antalet omkomna i åldersgrupperna 18-24 år och 75 år eller äldre uppvisar en relativ kraftig minskning.
•Trafiken i Sverige ökade svagt under 2012 (+0,3 %).

Sjöfart och luftart

Inom fritidsbåtslivet minskade antalet omkomna under 2012 från 38 till 23.

– Det från båtlivssynpunkt dåliga sommarvädret har säkert bidragit till minskningen. Vi kan heller inte utesluta att den förändrade alkohollagstiftningen tycks ha förändrat beteendet inom båtlivet, säger Staffan Widlert.

Inom yrkessjöfarten omkom en person under 2012, jämfört med tre personer året innan.

Däremot har antalet omkomna inom luftfarten ökat, från 3 omkomna 2011 till 12 omkomna under 2012. Antalet allvarligt skadade ökade från 10 till 13. Olyckorna drabbade i huvudsak privat- och sportflyget. Sex personer omkom i olyckor inom ultralätt luftfart.

Ingen person omkom eller skadades allvarligt inom svensk charter- och linjetrafik under året.

Kommentarer

Göran Gabrielsson 18:18:05 2013-01-09

Läs mer om detta på www.båtfolket.se ! …."- Inom fritidsbåtslivet minskade antalet omkomna under 2012 från 38 till 23. -Det från båtlivssynpunkt dåliga sommarvädret har säkert bidragit till minskningen. Vi kan heller inte utesluta att den förändrade alkohollag-stiftningen tycks ha förändrat beteendet inom båtlivet, säger Staffan Widlert."
-Vädret? -Javisst.., och nog har alkohollagstiftningen förändrat beteendet inom båtlivet.., -många har nämligen tröttnat och lagt av med båtliv, och ju färre som vistas på sjön dessto färre blir olyckorna – kallas logik. Kan också benämnas tragik… -Vilken typ av olyckor inom fritidsbåtlivet talar man om då? Inte ord om detta nämns, -utan bara fräckt och oförskämt basunerar transportstyrelsen ut sina siffror, och fyller på med svepande formuleringar om lagskäpningens positiva inverkan. INGA "statistiskt mätbara" olyckor att komma tillrätta med fanns bland dom båtar lagen omfattar, -och all efarenhet visar på att olyckor på sjön orsakade av alkohol handlar om grovt sjöfylleri. -Vad lagen däremot GROVT ÅSAMKAT är att den krossat en kär livsnjutning för folk. -Det är skandal.

Ola Ljungberg 19:03:51 2013-01-09

Anledningen att T-styr vinklar är att de får 5mkr rullande per år i anslag enbart för detta "stora" problem på sjön. Så det gäller att ge ske av att lagen är bra osv. Utan sakliga grunder givetvis.http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/content/article/1-latest-news/219-transportstyrelsens-taktik-foer-att-bibehalla-sina-anslag

Göran Gabrielsson 23:09:52 2013-01-10

KOPIERA YouTube-LÄNKEN och bevittna sen att hela 0,2-lagen på sjön är en politisk bluff, – Johan Pehrson(FP) avslölar sig – i SR Ekot: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qhuBKgQQoxk

Peter Eriksson 09:12:54 2013-01-11

Men Göran, det kan väl inte vara så illa att du inte tycker det är roligt att vara på sjön om du inte får ha 0.5 promille alkohol i dig?Mitt båtliv ser ut så här: På dagarna kör jag båt till något fint ställe. Då vi har förtöjt så äter och dricker jag gott. Ibland lite, ibland mycket. Dagen efter kastar man loss på förmiddagen för nästa mål. Jag har fullt upp med att navigera och ta hänsyn till alla andra båtar, som i Stockholms skärgård är ansenlig, och känner inget behov att dricka alkohol samtidigt. Kanske ser dina kriterier för en lyckad dag annorlunda ut. Jag tror inte vi kommer att få se någon utvärdering av lagen under den här mandatperioden. Dels har den bara gällt i tre år och dels vet jag inte om man kan påvisa några negativa "statistiskt säkerställda" följder av lagen, typ mindre båtliv, färre besök i skärgården etc. Orsaker som lågkonjuktur och dålig sommar har nog större påverkanseffekt.

Jim Huzell 10:51:33 2013-01-11

Det står ju var en fritt att skapa sin ideal dag på sjön. Det viktiga i detta sammanhang är att promillelagen inte behövdes, inte har stöd i vetenskap eller annan emperi. Detta visste så gott som alla sakkunniga redan innan lagen klubbades (mot inrådan) och med den utvärdering som hittills kunnat göras av kvalificerade på området har lagen inte haft annan effekt än att den retar upp mästrade båtförare som kontrolleras och bötfälles för ovesäntligheter. Sedan detta vulgära tjat om "supa" o/e "ha promille i sig", Det är inte för att SUPA som vi tycker om öl eller vin. Det är inte alkohol per se som är grejen lika lite som jag betecknar en god bit mat som att jag intar proteiner. Jag intar ju mat som jag tycker om. I vilket fall angår det INGEN vad jag väljer för dryck så länge jag inte är till skada för någon annan. Det är jag inte med de nivåer som är vedertagna i resten av världen

Nisse 13:47:56 2013-01-14

Göran G.: Kan du med statistik visa att ditt påstående om att intresset för båtliv gått ner under 2012 är korrekt? Och isåfall, att det beror på alkhollagstiftningen?