19 december, 2012

Premiär för Riva helt i aluminium – Riva 122 Mythos

Italienska Riva har presenterat skisser på sin första yacht som byggs helt i aluminium. Riva 122 Mythos blir det anrika båtvarvets nya flaggskepp. Samtidigt markerar det en helt ny era för Riva, som tidigare helt har fokuserat på att bygga båtar i från början trä och därefter glasfiber.

Riva 122 Mythos på 37,5 m totallängd blir en graciös men ändå prestandainriktad superyacht. Den 140 ton tunga yachten har en maxfart på 27 knop och en cruisingfart på 25 knop. Yachten är designad av Officina Italiani Design (som även har designat bland annat Riva Iseo och Riva Aquariva by Gucci) tillsammans med Ferretti Groups eget team Advanced Yacht Technology och Centro Stile Ferrettigroup. Yachten ka byggas vid CRN-varvet i italienska Ancona, som är specialiserat på yachter upp till 90 meter.

Det planande aluminiumskrovet tillsammans med ett par MTU 4000 series dieselmotorer på 3 510 hk vardera står för framdrivningen.

Ombord finns stora utrymmen med plats för tio personer som kan äta, sola eller bara slappa i den väl tilltagna salongen. Cockpit är hopkopplad med salongen, som har stora panoramarutor. Dessutom kommer det in mycket ljus från fönster i aktern.

Yachten har bland annat en stor badplattform, vilket blir allt viktigare på båtar i den här klassen. På badplattformen finns plats för alla ”leksaker” som båtägare i den här klassen behöver. Allt kan stuvas undan i dubbla garage, där det finns plats för en 5 m båt, vattenskoter med mera.

Toppdäcket är helt öppet med goda möjligheter för den som vill solbada. Här finns också jacuzzi och en extra förarplats.

Riva, som är en del av numera kinaägda Ferretti Group, startades 1970 av Carlo Riva. Mellan 1970 och 1978 sjösatte varvet bland anat fem stycken 23,50 m motoryachter I modellserien Marco Polo och två stycken Vespucci på 90 respektive 100 fot, båda designade av Carlo Riva Yacht Division.

Specifikationer
Motorer: 2 * MTU 12 V 4000 M 93L power 3510 mhp / 2580 kW at 2100 rpm
Fart (knop): Maximum speed 27,5 knots. Crusing speed = maximum continuos speed 25 knots
Räckvidd (Nm): Maximum speed 350 m.n. Crusing speed – 25 knots 400 m.n. Transfer speed – 20 knots 500 m.n. Long Range speed – 11 knots 1000 m.n.
Dimensioner:
Loa = overall length (standard ISO 8666) 37,50 m. – 123 ft. 0 in.
Lh = Hull length (standard ISO 8666) 37,16 m. – 121 ft. 11 in.
Lwl = waterline length (boat fully laden) 32,37 m. – 106 ft. 2 in.
Maximun beam 7,60 m. – 24 ft. 11 in.
Depth under propellers (boat fully laden) 2,30 m. – 7 ft. 7 in.
Displacement unladen 140,00 ton. / lb. 308647
Displacement laden 163,00 ton. / lb. 359355
Maximun number of persons on board 20
Certification modules RINA S.p.A. HULL, • MACH, Y, Unrestricted Navigation

Tekniska data
Hull type 12° deadrise warped hull with spray rails
H = Overall height from keel to toll bar 7,81 m. – 25 ft. 7 in.
Ht = Minimum transport height from keel: 7,81 m. – 25 ft. 7 in.
P = pulpit and swim platform 0,34 m. – 1 ft. 1 in.
Fuel tanks capacity 18500 lt. – 4887 US gal
Water tanks capacity 3000 lt. – 793 US gal

Prestanda
The performance is estimated at the following conditions:
standard version displacement of the yacht: 146,78 ton. / lb. 323595
at 1 / 3 liquid load, clean hull, 25°C air temperature, good weather conditions, 6 persons on board:
overloading the yacht by: 1,2 ton. / lb. 2646
top speed decreases of: 1 knot