23 november, 2012

Erik Stark satsar på F1 och F2 under säsongen 2013

Erik Stark kommer att ha sin F1-debut i år då han deltar i årets två avslutande tävlingar. Den första äger rum i Abu Dhabi den 29-30 november och den andra i Sharjah 6–7 december. Det blev klart för ett par veckor sedan att Erik Stark kommer att köra de sista två tävlingarna 2012 för Team Sweden tillsammans med svensken Jonas Andersson som kört F1 sedan 2006. En förutsättning för samarbetet med Team Sweden var garantier att Erik skulle få fräscha och nyrenoverade motorer till sitt förfogande.

Då alla F1 stall har minst två F1-båtar och en båt i ungdomsklassen F4s kommer även Jesper Forss från Örebro tävla att fortsätta tävla för Team Sweden i Abu Dhabi och Sharjah. Jesper Forss leder VM serien i F4s inför de två avslutande tävlingarna.

Eriks framtidsplaner
Team Erik Stark har beslutat att Erik kommer att köra VM i både F1 och F2 under säsongen 2013.
En treårsplan är utarbetad som skall leda till VM guld i F1 på hemmaplan 2015.
2013
Erik kommer att köra hela VM serien i F1. Det är ännu oklart för vilket team Erik kommer att tävla under 2013. Förhandlingar kommer att äga rum i Abu Dhabi och Sharjah med olika team.
Erik kommer också att försvara sitt VM guld i F2 genom att köra hela serien i eget stall. En nyinköpt F2 båt som levereras i mars 2013 kommer att säkerställa att förutsättningarna till vinst kommer att vara de bästa tänkbara.
2014
Erik köra hela VM serien i F1 2014. Han kommer att köpa in en egen båt vilket är en förutsättning för att kunna tävla om de bästa placeringarna i serien.
2015
År 2015 satsar Team Erik Stark på ett eget stall i F1 med två F1 båtar och en F4s båt. Eriks hemmaklubb KMK (Kungliga Motorbåt Klubben) firar 100 år. I samband med detta jubileum ansöker Stockholm om att få arrangera en VM-tävling i F1 på Riddarfjärden. Målet är att Erik Stark ska ta VM guld i F1 detta år.

Livesändningar
Eriks F1 debut kommer att sändas live på nätet. Gå in på http://www.f1h2o.com och klicka på LIVE knappen som kommer finnas ca en timme före start av sändning.
Sändningen är gratis

Race GP Abu Dhabi 29 & 30 november
29/11 12:00 – 13:00 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
30/11 12:30 – 13:15 Grand Prix of Abu Dhabi (max tid för racet 45min)
Race GP Sharjah 6 & 7 december
6/12 12:50 – 13:50 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
7/12 13:00 – 13:45 Grand Prix of Sharjah (max tid för racet 45min)
Alla tider är Svensk tid
Tävlingsschema inför 2013
F1 – Tävlingsschemat för F1 2013 är ännu inte fastställt. Det offentliggörs i Sharjah 6-7 december. En indikation på hur schemat kommer att se ut är att studera årets tävlingskalender på www.f1h2o.com.
F2 – Ett preliminärt tävlingsschema för F2 är lagt. Det inkluderar även nordiska tävlingar som kommer att spikas definitivt den 8e december.
VM i F2
maj 24 Cagliari, Italy
juni 14 Stockholm, Swe
aug 8 Nottingham, UK
sept 13 Evian, France
EM i F2
aug 23 Auronzo, Italy
Svenska båtmotorsporttävlingar 2013
maj Nora träningsdag rundbana
jun8 Grisslinge rundbana
jun 15 Karlskoga motorvecka
jul5 Oskarhamn offshore
jul 19 Kil Fryksta festival rundbana (ev F2)
aug24 Nynäshamn offshore
aug 24 Skokloster (ev rundbana)
sep7 Dyvik offshore
sep14 Grisslinge rundbana
sep14 Uppsala offshore
sep21 Vaxholm offshore (ev rundbana)

Kort om Erik
Erik Stark är en 25 årig kille från Täby som kört racerbåt sedan han var 11 år. 2008 klev han upp i F2 den näst högsta klassen för båtracing på rundbana. När båten gör en 90graders sväng i 100 knop utsätts Eriks kropp för 5G. – I början svartnar det för ögonen, säger Erik.
2009 blev Erik vald till ”rookie of the year” och 2010 gick han inte i mål i en enda tävling i VM serien. Många, hårda dueller och krascher gav honom smeknamnet ”den unge vilden”.
Nästa säsong hade vilde Erik satt sina motståndare i respekt. De visste att han inte skulle ge sig i en duell. Samtidigt var serviceteamet intrimmat vilket gjorde att Erik vann samtliga fem VM deltävlingar förra året och kunde ta VM guld i F2 i helt överlägsen stil.
Hemligheten bakom framgångarna i F2 är en kombination av Eriks psyke, bra starter: ”80 % sitter i starten” berättar Erik och ett team bakom Erik som lyckas plocka fram det bästa materialet att åka på. Motorn, som är en standardmotor på 220hk finjusteras av Micke Bengtsson, och propellern slipas om av teamets propellerprofessor Roland ”Rolle” Sjögren, så att den ger både bra ax och höga farter.
Erik Stark köper utsläppsrätter av naturskyddsföreningen för att kompensera för sitt tävlande. ”Det är viktigt att skapa en miljömedvetenhet inom båtsporten” säger Erik som är pionjär kring detta inom sporten .
När Erik inte tränar kopplar han av på sin motorcross, en KTM. Han har deltagit i två Grand National på Gotland tänker köra igen.

Eriks Meritlista
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2012
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2011
F2 – Rookie of the year 2009, 1a NM 2010
Thundercat – VM guld 2012, co-pilot (tillsammans med Rolle Sjögren)
Offshore C – VM guld 2011, navigatör (tillsammans med Micke Bengtsson)
T400 – trea EM 2006, SM guld 2007
Formula 4s – 1a NM 2006
S250 – SM guld 2002

Team Erik Stark
Team Erik Stark består av sju personer
• Pappa Anders Stark, Team Manager
• Erik Stark, förare
• Micke Bengtsson, motortekniker, världsmästare i Offshore med Erik 2011
• Micke Forsman, tekniker
• Roland ”Rolle” Sjögren, taktiker, radioman, propellertekniker, världsmästare i Thundercat med Erik 2012
• Lennart Söderlund, elektriker
• Lillis Mattsson, tekniker

Fakta om F1-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark
Motor: Mercury 2,5 L med insprutning ca 400hästkrafter
Totalvikt: 550 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 120 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Fakta om F2-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark. Nybyggd båt levereras i mars 2013.
Motor: Erik kör med en standardmotor från Mercury på 220hästkrafter. Mercury V6 2 takt, grön med insprutning Optimax.
Totalvikt: 530 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 100 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Vill du följa Erik hittar du honom på Facebooksidan TEAM ERIK STARK
eller på Twitter @ErikStark_
Info: www.teamerikstark.com

Foto: Adde Forsman och Pickla.