8 november, 2012

Spårningssystem med egen sökorganisation i Sverige

Det enda spårningssystem med en egen sökorganisation i Sverige är TRACKme. Systemet har än så länge haft ett mycket framgångsrikt år inte bara att spåra och återlämna ögonstenen till ägaren utan även att hjälpa försäkringsbolag och myndigheter.

Det är numera mer en regel än ett undantag att förövarna har GPS utstörare vilket gör denna utrustning oanvändbar för att positionera kundens ägodel.

Med hjälp av företagets VHF-sändare och rikstäckande sökorganisation har de lyckats åter bringa massor av till exempel motorer som inte haft utrustning,
som inte fungerat eller saknat söksystem.

TRACKmes nära samarbete med polisen bygger på att de behöver varandra, idag är det ofta stora internationella ligor som inte skyr några medel. Efterssom de ger en exakthet som kan lokalisera sin enhet på 1 m är husrannsakan inte ett problem eller helt enkelt peka ut en bil på en parkering eller visa vilket garage, något som inte är möjligt med ett vanligt GPS positioneringssystem.

Här är några bra exempel på lyckade fall:
Sjöpolisen i Stockholm:
“Med god hjälp spårsändarföretag och landkollegor lyckades vi gripa tre personer i olika ärenden, ett flertal båtmotorer och två båtar anträffades”

Här fick vi först in ett larm från vårt SOS alarm nummer klockan 09.45, en timme senare var gärningsmännens bil lokaliserad av en av våra pejlare
och polisen tillkallades.
I bilen återfanns 6 st utombordare.

Här ser ni polisen anhålla den “misstänkte” med 6 stulna utombordare.

Klockan 12.00 precis när de var klara där, kom ett nytt larm.
En Anytec med en Yamaha 150hk var borta!
Vår pejlare satte igång direkt och lite senare samma dag var inte bara båten med motor, den stulna trailern återfunnen utan även den andra internationella ligan anhållna på samma dag.

I samarbete med Svenska Sjö har TRACKme tagit fram en lösning till alla båtar som ligger i vattnet vintertid.
Målet var att ta fram en prisvärd lösning som varnade vid frost, om landström försvann och om vattennivån steg i båten.
De har valt en lösning som enkelt kan byggas ut och göra ännu mer såsom starta en pump, styra en värmekälla osv osv.

Skickar frostalarm. (förinställt larm vid +3˚C)

Landströmalarm – laddningen på batteriet går ner. (förinställt larm vid 13 VDC)

Med vattennivågivare – larm om vatten kommer in i båten.

Ett SMS och enheten är färdig programmerad för att använda.

Önskar du lägga till enheter, styra relä, ändra förinställningar är detta enkelt gjort.
SafePort har fyra ingångar och två reläutgångar.
Larmar upp till 8st telefonnummer.
Levereras med antenn, 6 m. temperaturgivare och 70cm batterikabel med M8 kabelsko monterat.
Det enda du behöver är ett standard GSM 900/1800 SIM kort.

Pris 1 995 kr.

Info: www.hellmertz.se