4 oktober, 2012

Friad efter åtal om sjöfylla

Den man som åtalades för sjöfylleri trots att han var passagerare i en båt som hans fru körde frias av Uddevalla Tingsrätt. Det uppger tidningen Bohusläningen, som skriver så här på sin hemsida: “Thure Andersen som åtalades misstänkt för sjöfylleri, sedan hans fru kört båten har friats för brottsmisstankar av Uddevalla tingsrätt.” Klippet här intill är hämtat ur Båtliv nr 5.

Båtliv beskrev i nummer 5 hur en man åtalades för sjöfylleri trots att han inte själv körde båten. Här är hela artikeln ur Båtliv:

Åtalad för sjöfylleri trots att han inte körde
I mitten av augusti slog sjöpolisen till mot en fritidsbåt i mellersta Bohusläns skärgård. Resultatet blev att en man, Thure Andersen, nu står åtalad för sjöfylleri trots att han inte själv stod vid ratten utan hans spiknyktra hustru, Gunilla Malmberg, skötte den sysslan.
Text: Lasse Bengtsson
En rad märkliga omständigheter som visar hur luddig och oklar den nya sjöfyllerilagen som ligger bakom åtalet är konstruerad.
Paret hade varit ute och dörjat makrill under dagen och var på väg till hemmahamnen när de blev anropade av polisbåten.
Istället för att beordra fritidsbåten att lägga bi och sedan borda den gav polisen order om att fritidsbåten skulle gå upp jämsides med polisbåten så att polisen kunde komma ombord för sina kontroller.

Blev filmad
Redan här bryter polisen mot god sjömanssed – det är alltid den kontrollerande båten som bordar, men sedan flera polisbåtar skadat bordade båtar och därmed tvingats till skadestånd har polisen nu som rutin infört det omvända förhållandet.
Gunilla Malmberg, som styrde fritidsbåten, blev stressad. Hon klarade inte av att lägga sig intill polisbåten i första försöket. Situationen blev inte bättre av att polismännen filmande hela förloppet.
– Det blev pirrigt, säger Gunilla, det stod ju tre polismän med kameror och stirrade på mig. Det var dessutom andra gången i år vi var ute med båten så jag var lite ovan…

Tvingades blåsa
Thure – med fyra starköl innanför västen – ingrep och gav Gunilla muntliga råd om hur tilläggningen skulle gå till.
Det skulle han inte ha gjort.
Enligt polisen hade han därmed fullgjort en ”väsentlig uppgift av betydelse för sjösäkerheten” en formulering som finns i den nya sjöfyllerilagen. Han fick blåsa och provet visade förstås alkohol.
För att sedan göra situationen än mera trasslig beslöt poliserna att bogsera paret och deras båt till hemmahamnen.
I hamninloppet måste polismännen fråga Thure om var grunden inne i hamnen är belägna. Då utgjorde dessa ”råd” från Thure uppenbarligen inte längre någon fara för sjösäkerheten.

Ingen tvekan – inga regler
Ingripandet hamnade så småningom, på assistentåklagare Carolina Sundelins bord. Hon tvekade inte, Thure hade äventyrat sjösäkerheten genom att påverkad av alkohol gett sin hustru råd om hur hon skulle föra fritidsbåten. Därmed hade han gjort sig skyldig till sjöfylleri.
Båtliv har talat med representanter för både Kustbevakningen och Sjöpolisen för att få reda på efter vilka riktlinjer polis och kustbevakare skall avgöra om en person ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss”.
Det visade sig att några särskilda regler inte finns. Det är upp till den enskilde tjänstemannen på plats att själv avgöra detta.

Friade i HD
Ett mål av det här slaget vandrade för en tid sedan hela vägen upp till Högsta Domstolen (HD). En man hade hyrt in en annan man för att denne skulle köra båten då han själv var påverkad.
Trots fällande domar i underrätterna friade HD mannen. Detta trots att han vid ett tillfälle ingrep och varnade den inhyrde båtföraren som kommit för nära en högfartsfärja i den farled de färdades i.

Tvingar till bordning
Göran Andersson, sjökapten och tidigare sjötrafikdirektör vid Sjöfartsverket, ordförande i Sjösäkerhetsrådet och tidigare ordförande för Svenska Båtunionen, är minst sagt förundrad över hur rättsväsendet fungerat i det här fallet:
– Den nya lagen är krångligt och luddigt skriven men också polisens sätt att ingripa är betänkligt. Det är de som skall borda och inte låta fritidsbåten göra det. Dessutom säger lagen att ingripande skall ske diskret – att filma en stackars nybörjares försök att borda ett annat fartyg i öppen sjö är allt annat än diskret.
– Det är värt notera att polisen själva inte klarar bordning i öppen sjö och därför tvingar vanligt folk med betydligt mindre sjövana att göra det. Förklaringen att man råkat ut för kostnader i samband med skador på bordade båtar talar för sig själv…
Båtliv kommer med intresse att följa utvecklingen i det här målet.