25 september, 2012

Ny och modernare V8 från Volvo på 380 hk

Volvo Pentas senaste generation av den klassiska V8-motorn är laddad med modern teknik och överlägsen prestanda. Den är lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt-/effektförhållande i absolut världsklass. Inför årets säsong lanserar Volvo Penta en ny toppmodern generation av V8-bensinmotorer som är laddad med prestanda och ny teknik – och som med god marginal möter EPA:s nya Tier 3-krav.

Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta, V8-380, är frukten av flera års intensivt utvecklingsarbete och innebär ett verkligt tekniksprång för marina bensinmotorer.

Det nya kraftfulla motorpaketet på 380 hästkrafter är kompakt och lätt och väger drygt 100 kilo mindre än jämförbara motorer på marknaden, vilket innebär ett mycket konkurrenskraftigt vikt- och effektförhållande. Samtidigt är den nya motorn tåligare, bränslesnålare, oljesnålare och, tack vare den nya katalysatorlösningen, har den fått markant lägre utsläppsnivåer. Nya V8-380 uppfyller således med god marginal, EPA:s nya Tier 3-krav.

Motorn har även utrustats med VVT-teknik, så kallad Variable Valve Timing. Denna teknik optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket ger snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare, bättre respons i mellanregistret.

Lättinstallerad och snygg
V8-380 har ett skyddat avgassystem byggt i aluminium för låg vikt och avgasflödet är optimerat för högsta möjliga prestanda. Motorn och avgassystemet kyls, som standard, med glykol.

V8-380 har katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestandaförbättringar, är motorn, precis som övriga bensinmotorer, fullt integrerad med EVC – Volvo Pentas elektroniska plattform – lättinstallerad och följer det senaste designspråket framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.

Bildtext:
Det nya kraftfulla V8-motorpaketet på 380 hk är kompakt och lätt.

Kommentarer

Örjanj 21:38:20 2012-09-25

Är det inte det gamla jänkarjärnet från 60-talet?

Och så VP:s elektronik på det, ingen lustig historia!

Roald Olsen 04:41:33 2013-06-04

Sea Ray Signature 260