27 augusti, 2012

Gustav Andersson: “Orimligt jämföra båt och bil”

Sjöfyllerilagen har tillkommit utan sakligt stöd. De allra flesta olyckor till sjöss sker med högre alkoholnivåer eller med båtar som inte omfattas av lagen. Dessutom är det orimligt att jämföra framförande av båt och bil. Det säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C).

Redan våren 2011 riktade skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson hårt kritik mot den nya sjöfyllerilagen. Debatten har tagit ny fart sedan frihetligt intellektuella debatterat mot lagen i Dagens nyheter och en rad kända personer skrivit ett upprop i Svenska dagbladet.

Med anledning av detta presenterar i dag Svenska livräddningssällskapet en undersökning de själva genomfört och som visar att stor majoritet av de tillfrågade tycker det är lika omdömeslöst att framföra en båt med alkohol i kroppen som att framföra en bil med alkohol i kroppen.

– Det kan tyckas rimligt att översätta regler för framförandet av bil till båt, men i själva verket är det helt olika förutsättningar. Att framföra en båt till sjöss kan inte jämföras med att köra 90 kilometer i timmen med några decimeters marginal på en väg säger Gustav Andersson.

– Sjöfyllerilagen är en ren morallag som inte har någon förankring i fakta och sakförhållanden. Opinionsundersökningar bland en allmänhet utan sjöerfarenhet bekräftar bara detta faktum, säger Gustav Andersson.

Kommentarer

Lasse 08:28:49 2012-08-28

Ni som är för alkohol på sjön.
Hoppas era barn blir pågörda av något fyllo.
Då kanske ni ändrar uppfattning.

Ola Ljungberg 22:58:58 2012-09-13

Hej Lasse. Jag har barn och barnbarn och jag är stark motståndare till lagar som stiftas utan sakliga grunder på dolda andra syften än att öka sjösäkerheten.
Ingen är heller full vid 0,2promille så jag är inte det minsta orolig och jag har dessutom statistiken på min sida, sjöfylleriet är inte ens mätbart men att vidmakthålla jakten på ett icke-problem tar mycket av samhällets knappa resurser, det oroar mig mer är Svenssons måltidsdryck på sjön.

Göran Gabrielsson 23:03:09 2012-09-13

Lasses "fyllosnack" är viktigt, men har inget med nya 0,2 promilllekravet på sjön att göra. Lasse är bekymmrad över grovt sjöfylleri (och vem är inte det), men det hade vi redan en lag tidigare mot. NOTERA: -Det som på fastlandet upplevs som besvärligt utan motorfordon är förflyttningar från några kilometer – till mil… -Men i ett sjölandskap/ skärgården börjar ju den problematiken redan från några meter – till kilometer… DET ÄR OMÖJLIGT ATT GÅ PÅ VATTEN. Ett fungerande fritids- båt och sjöliv är beroende av den ansvarsdel som lagen innehöll tidigare – då förflyttning inte kan företas på vatten med annat än båt. Lagskärpningen är ett makabert integritets-övergrepp helt enkelt, som inte står att finna motsvarigheten till på fastlandet. Moraliska uttryck som “samma regler som på land ska gälla” eller “pedagogiskt enkelt med samma regler överallt” är vansinnigt. Sjöforumet är ju förskonat från olycksbilden som landburna transporter åsamkar. I detta perspektiv ska givetvis fakta vara laggrundande, och inte “moraliska floskler”(byggda på bluffen att man är “packad” eller full, och farlig, vid promillenivån 0,2 på sjön). Det finns ingen olycksstatistik att komma tillrätta med vid lägre promille-nivåer på sjön. 0,2 promillekravet är därför djupt orättvist diskriminerande och leder fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd

Göran Gabrielsson 23:05:53 2012-09-13

Läs även Båtfolkets Vitbok. gå in på www.båtfolket.se

Sven Spiegelberg 23:13:05 2012-09-13

Det fins inte saklig statistisk gund för lagen och den får allvarliga konsekvenser för skärgården, både socialt och kommersiellt. Ni som inte har erfarenhet av miljön i skärgården skulle bli varse konsekvenserna om vi förbjöd alla att visstas på allmän plats med en öl i kroppen.

Peter Eriksson 10:18:22 2012-09-14

Jag åkte i Stockholms skärgård i somras och alla som varit där vet hur det ser ut: folk kör fort, ingen visar hänsyn, många har ingen aning om väjningsregler, yrkestrafiken bara vräker sig fram med färjor som drar upp jättesvall och det är väldigt mycket båtar. Man måste kort sagt vara väldigt uppmärksam då man kör och har ansvar för både sin och andras båtar inklusive passagerare/besättning. Att ha under 0.2 promille i blodet klarar man nog. Man får ju till och med köra bil på det, men om folk kör båt med strax under 1 promille då blir jag lite orolig för mig och de mina. Ordet "full" finns ingenstans i lagtexten eller i förarbeterna till lagen. 0.2 promille är en nivå som man efter forskning kommit fram till att omdömet börjar svikta och man kanske börjar tappa fokus på det man behöver konsentrera sig på, t.ex köra båt. Detta är säkert mycket individuellt, olika människor tål som bekant olika mycket. Jag gillar både alkohol och köra båt men jag behöver inte längre kombinera dessa intressen.

Mats Edenius 10:32:11 2012-09-14

Hej Peter. tyvärr så finns det inte några belägg för att omdömet sviktar vid 0,2 promille. Snarare tvärt om för många stressade personer. Vad man kan säga är dock att den relativa olycksrisken ser ut att kunna öka mätbart vid 0,7-0,8 i en verklig situation, liknande snabb båt. Men, du sätter just fingret på vad jag anser fel med lagen. 1) Där det råder trängsel hade vi redan hastighetsbegränsning och särskilda lagar och därför behövs den inte 2) Vi måste ägna mer uppmärksamhet varför det enskilda omdömet är i upplösning hos en del båtförare – en bidragande orsak är att just införandet av inkonskventa, onödiga lagar, som i sin tur urholkar omdömet och det sätt på vilket ansvar kan föras vidare. Att korsa en fjärd efter en öl är inte fylla, inte heller utgör man en säkerhetsrisk. Men åker man fast så döms man till dagsböter – en sådan lag är ett exempel på när omdömet sätts ur spel då det finns många viktigare saker att göra om det är säkerhet man vill nå.