3 juli, 2012

Nimbus Boats i konkurs

Nimbus Boats är i konkurs. Det bekräftas av företagsledningen, som uppger att de har försökt få ordning på företagets lånesituation den senaste tiden. Knappt 200 anställda berörs av konkursen.

Nimbus var Skandinaviens största båttillverkare och är ett av Europas ledande varumärken inom fritidsbåtar. Det var bankerna och den svaga efterfrågan som til lslut fällde bolaget.

– Det här kom väldigt snabbt. Vi hade en dialog med banken så sent som i torsdags. Vi jobbade med flera lösningar, men när bankerna accelererade lånen så fansn det ingen chans utan vi har gått i konkurs, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats AB.

Här är Nimbus egen pressrelease om konkursen:

Officiell slutrelease:
Långedrag, 3 juli 2012

Nimbus ansöker om konkurs
Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB har beslutat att idag lämna in konkursansökan för Nimbus Boats Holding AB, Nimbus Boats AB, Storebro Bruks AB, Ryds Båtindustri AB och Nimbus Produktion i Mariestad AB. Koncernens huvudlångivare har den 1 juli sagt upp bolagets krediter och styrelsen har konstaterat att det inte finns förutsättningar att bedriva rörelsen vidare.

Efter en stark utveckling fram till 2007 har Nimbus upplevt en kraftigt minskad efterfrågan. Trots det har väldigt många bra saker genomförts under de senaste fem åren; flera nya modeller har lanserats med mycket bra mottagande, Paragon har förvärvats och utvecklats väl, produktionen har effektiviserats och återförsäljarnätet har vidareutvecklats. Det har dock visat sig att detta inte varit tillräckligt relativt den mycket kraftiga nedgången i efterfrågan som drabbat hela industrin.

Under våren har Nimbus styrelse och ägare i samförstånd med bolagets banker drivit en process med ambition att hitta investerare som kan tillföra nytt kapital till bolaget. Bankerna har nu informerat styrelsen om att de, baserat på Nimbus situation och utveckling, tillsammans med de initiala resultaten från kapitalanskaffningsprocessen, valt att säga upp krediterna.

Det är djupt beklagligt att bolaget hamnat i denna situation och det är styrelsens förhoppning att Nimbus kommer kunna fortleva samt att denna process skall falla så väl ut som möjligt för kunder, anställda och leverantörer.

Tingsrätterna förväntas godkänna konkursansökningarna och utse en konkursförvaltare för de berörda bolagen (Nimbus Boats Stockholm/NIMAX Marina AB omfattas ej av ovan nämnda konkursansökningar).

Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB

Magnus Andersson, VD

Kommentarer

Olof Malmlöf 14:11:20 2012-07-03

Altor var verkligen inte en tillräckligt industriell ägare. Om Wiklundarna kan hjälpa till att få pengar och ett management i deras anda bör det gå. Se på Benny Martinsson (NordWest/Najad) och Deltagänget som byggt upp nya verksamheter med rationell tillverkning, stilsäkert och med liten overhead. De går som tåget. Sedan måste politiker sluta klåfingra eller "hota" båtlivet med idiotiska promillelagar och andra lagar och påbud som hämmar glädje och frihet på sjön. Promillelagen har fått mig att avstå att köpa en planerad ny båt och jag har vänner som känner detsamma

Botten is nådd 23:00:52 2012-07-03

Det var väntat. Lyxbåtsbranchen är stendöd och priserna galet sjuka. Vill man förlora förmögenheter, Ja visst köp.

Hans Torstensson 23:35:37 2012-07-04

Med ditt resonemang Olof betyder det alltså att de som köper Delta och Nord/West kan vara utan sprit då de kör men de som tänkte köpa en Nimbus valde att lägga pengarna på något där de kan dricka lite mera alkohol. Är det verkligen så viktigt för dig att få dricka alkohol då du kör båt att du väljer bort båtlivet med allt härligt det innebär? Vad gör du istället?

Olof Malmlöf 10:44:29 2012-07-08

@Hans. Din första del är för korkad att kommentera. Din andra fråga gäller något viktigare. Vi hade redan en bevisligen fungerande lag. Hade man satt in samma resurser att bevaka den som man gör men 0.2 promille hade det varit tillräckligt. Så länge jag inte är till fara för någon är det jag själv som skall bestämma om jag skall dricka vin eller inte. Som det är nu är man som enda medborgare i världen "full" på en folköl. Båtliv är inte att "köra". Det är just det – båtliv – med familj, vänner, utflykter, skärgårdskrog, övernattning. Även ett andra "hem". Då vill jag ABSOLUT få dricka vin. Inte så jag är farlig, men med omdöme. Det omdömet har UTAN SAKLIGA SKÄL tagits ifrån båtfolket. Remissinstanser, specialister, jurister, poliser var emot lagstiftningen som är en tyckar och morallag!

Hans Torstensson 10:42:00 2012-07-09

Du får skylla dig själv om du vill sitta på land och tjura. Själv dricker jag mitt vin i båten och kör hem då jag har nyktrat till. Har funkat i alla år. Om du tror att man får över 0.2 promille av en folköl så får du bara beklaga din egen enfald, men de som är emot lagen verkar leva i den villfarelsen. Att just omdömet sviktar i takt med alkoholintagen är vetenskapligt bevisat och det är väl därför man har lagar som reglerar det. Tror säkert att det skiljer från person till person. Jag har dock mött många på sjön som överskattat sitt goda omdöme och förmågan att köra båt med alkohol i kroppen.

Kristian 18:49:44 2012-07-11

Fattar inte varför det finns debatt om detta ämne.
Båtkörning och alkohol hör inte ihop.
Håller helt med dig Hans.