8 juni, 2012

Förslag för effektivare massräddning under sjöräddningskonferens

26 nationer har under tre dagar diskuterat potentiella lösningar på hur massräddningsoperationer kan bli mer effektiva. International Maritime Rescue Federation’s världskonferens i massräddning i Göteborg avslutades i tisdags.

Mellan 3 och 5 juni stod det Sjöräddningssällskapet för andra gången värd för IMRF:s världskonferens om massräddning. 26 nationer med representanter från sjöräddningsorganisationer, myndigheter ansvariga för sjöräddningsfrågor samt redare fanns på plats och utbytte erfarenheter och kom med förslag på konkreta lösningar som ska leda till ett effektivare massräddningsarbete.

– Vi behöver en verktygslåda. Fartyg i närheten av en olycka är ett verktyg, helikoptrar är ett annat. Verktygen måste anpassas till den specifika situationen som storskaliga olyckor innebär. Det viktiga är att aldrig bli beroende av ett alternativ. Det finns ingen garanti att en helikopter finns tillgänglig vid det tillfälle du behöver den. Sanningen är den att vi idag inte är beredda om en olycka inträffar på avlägsna platser, så som Arktiska havet. Därför är det angeläget att vi tittar på vad som faktiskt kan göras i detta nu, säger Mary Landry, director of Incident Management & Preparedness Policy på US Coast Guard och en av huvudtalarna på konferensen.

Vikten av god kommunikation på fartyg och mellan fartyg och räddningscentraler framhävdes som särskilt viktigt i grupp- och paneldiskussioner som behandlade tidigare händelser samt tänkbara scenarion.

Vidare framhölls att närliggande fartyg, så kallade ships of opportunity, bör engageras i räddningsarbetet. Närliggande fartyg kommer utgöra de viktigaste plattformarna vid räddningsarbete både på närliggande och avlägsna platser, så som Arktiska havet, när andra räddningsinsatser är långt borta. Fartygen måste betraktas som en central resurs vid större räddningsoperationer var de än inträffar. Många delegater var eniga kring att fartygen måste ha kapacitet och förses med rätt utrustning för att kunna delta i räddningsaktioner i framtiden.

En annan utmaning upplevs vara att upprätthålla en god kunskapsnivå och beredskap hos besättningen. Träning och rätt utrustning i kombination med ett fungerande system för kommunikation beskrivs som viktiga, avgörande steg för ett effektivare massräddningsarbete.

– I Sverige finns det redan pågående projekt, till exempel FIRST, där man tittar på hur man genom att utveckla teknik och utrustning kan göra massräddningen mer effektiv. En dag hoppas jag att vi kommer att känna oss helt säkra när vi reser till sjöss. Men vi är inte där än, berättade infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd i sitt tal.

Tillsammans med IMRF kommer Sjöräddningssällskapet att fortsätta arrangera världskonferensen i massräddning vartannat år till dess att krav och regler införs som leder till en högre sjösäkerhet – i Sverige såväl som internationellt. Nästa konferens kommer att äga rum i slutet av maj 2014.