9 maj, 2012

Miljövänlig båtbottenfärg viktig för svenskarna

Våren är här och båtspekulanterna ser sig om efter säsongens båtar och båttillbehör. När det kommer till val av båtbottenfärg är det miljöaspekten som är viktigast för de allra flesta av svenskarna – men 10 procent anser ändå att det är priset som avgör. Det visar en undersökning genomförd av byggvaruhuskedjan BAUHAUS som från och med i år tillhandahåller båttillbehör som en del i det ordinarie sortimentet.

Miljöaspekten är av stor vikt för svenska båtägare, de allra flesta (72 procent), uppger att det är viktigt att båtbottenfärgen som skrovet målas med är miljövänlig. Men 10 procent uppger också att det är priset som styr valet av båtbottenfärg snarare än miljöaspekten.

Resterande 18 procent uppger att det varken är viktigt eller oviktigt. Sett till enskilda län är det stockholmarna som allra mest låter priset styra valet av båtbottenfärg, hela 32 procent uppger detta som svar.

– Det glädjer mig att miljöaspekten när det kommer till båtbottenfärg är så pass väsentlig för de flesta, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige. Viktigt är att även lågt prissatta varor håller utsatta miljökrav, på så vis behöver ingen välja bort en försvarbar båtbottenfärg.

Bland svenska båtspekulanter är det en motorbåt som lockar mest (54 procent), därefter segelbåt (17 procent) efterföljande av snipa (9 procent). Flest båtägare finns inte helt osannolikt i Stockholms län och Västra Götalands län. Att snipan finns bland svenskarnas tre populäraste båtsorter beror på att den är mycket populär i Västa Götaland.

I andra län som Stockholm eller Skåne är både RIB, jolle och sportbåt mer populär än snipan. Drygt hälften, 49 procent, av de som i dag saknar en båt uppger att de planerar att skaffa en, medan 51 procent inte kommer att göra det.

Det finns tydliga likheter mellan bilägare och båtägare, de lägger årligen ner lika mycket pengar på köp av till tillbehör – både när det kommer till båt- och biltillbehör lägger majoriteten mellan 1000-5000 kronor per år. Majoriteten av de som äger en båt uppger dock att de kommer att lägga mer pengar på båttillbehör detta år än det förra, vilket inte är fallet bland bilägarna.

Fakta om undersökningen
1 208 deltagare i en webbpanel svarade på undersökningen.
Undersökningen pågick mellan den 13 mars 2012 och den 13 april 2012.

Undersökningen har genomförts av byggvaruhuskedjan Bauhaus.