18 april, 2012

Scania firar hundraårsjubileum

I april 1912 påbörjade svenska armén omfattande tester av lastbilar från Scania-Vabis. Sedan dess har Scania levererat fordon och tjänster för fredsbevarande syften till ett stort antal länder världen över. I mer än 100 år har Scania levererat tekniskt avancerade fordon för fredsbevarande insatser och försvarsuppdrag till ett flertal länder över hela världen. Scanias militära fordon bygger på samma modulsystem som det civila utbudet och drar därför nytta av storskaligheten i den civila teknikutvecklingen.

Pressrelease:

Moduluppbyggnaden har många fördelar, varav den största är möjligheten till näst intill obegränsad anpassning med ett begränsat antal komponenter. Systemet ger kunderna möjlighet att välja ur ett oerhört brett utbud där fordonen kan skräddarsys för alla typer av transportuppdrag.

Ursprunget till Scanias moduluppbyggda produktsystem går tillbaka till 1930-talet och har utvecklats fortlöpande sedan dess. Systemet är känt för att vara flexibelt och anpassningsbart. Det underlättar också reparationer och underhåll, reservdelsförsörjning och utbildning i serviceorganisationen. De senaste åren har denna flexibilitet, i kombination med Scanias globala servicenätverk, visat sig vara en stor fördel för fredsbevarande styrkor i olika delar av världen.

Milstolpar

1912: Den 2 april inleder svenska armén långtidsprov med en lastbil från Scania-Vabis och enligt arméns bedömning “bestod lastbilen provet väl och måste anses väl ämnat för militär användning på vägar där trafik överhuvudtaget är möjlig”.

1916: Svenska armén beställer ett fordon med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning från Scania-Vabis.

1916: Scania-Vabis levererar etanoldrivna lastbilar till svenska försvaret.

1924: Scania-Vabis fortsätter sina tester med alternativa bränslen (etanol och gengas).

1936: Scania-Vabis lanserar sin första dieselmotor – enhetsmotorn ”Royal”. Det är Scanias första motor som använder standardiserade komponenter och här läggs grunden till Scanias berömda modulsystem.

1936: Scania-Vabis påbörjar leveranser av flera hundra motorer till svenska arméns stridsvagnar. Man föredrog ottomotorer och för dessa utvecklade Scania-Vabis en särskild förgasare som klarade körning i kraftig lutning.

1939-45: Under andra världskriget övergick Scania-Vabis, liksom andra tunga industrier i Sverige, till att producera olika typer av militär materiel såsom stridsvagnar och industrimotorer för användning i militär utrustning.

1943-46: Scania påbörjar leveranserna av det bepansrade persontransportfordonet SKPF m/42 till svenska armén. Fordonet förblev i tjänst under lång tid. Det uppdaterades ett flertal gånger och användes fortfarande under 2000-talet vid fredsbevarande insatser för FN.

1949: Alla motorer som levereras av Scania-Vabis får direktinsprutning.

1960-62: Totalt 440 lastbilar av typen Scania-Vabis LA82 6×6 – kallad ”myrsloken” – levereras till svenska försvaret. De drivs av turboladdade 10-litersmotorer på 200-220 hk. De goda terrängegenskaperna hos dessa robusta lastbilar var en fördel till exempel när man drog artilleripjäser. Vissa utrustades som bärgnings- och kranbilar för svåra driftförhållanden.

1961: Scania-Vabis SKPF m/42 används av FNs fredsbevarande styrkor i Kongo (UNOC).

1961: Brasilianska försvaret testar SKPF m/42.

1962: Svenska armén beställer 400 motorer till generatoraggregat som används exempelvis för start av flygplan, som mobila elverk och för reservkraft.

1965-71: Omkring 1000 medeltunga lastbilar av typen Scania L36/L50 levereras till Försvarets materielverk (FMV). Dessa tvåaxliga lastbilar drevs av en fyrcylindrig motor baserad på den sexcylindriga 7-litersmotorn. Fordonen användes ofta som tankbilar i fält och som kokbilar.

1971: Prototyperna till en ny generation terrängfordon, SBA111 (4×4) och SBAT111 (6×6), utvecklas i samarbete med FMV. Fordonen hade ovanligt flexibla ramar, lång fjädringsväg och därför exceptionell framkomlighet. För att förenkla körning och förarutbildning utvecklades en speciell automatisk växellåda med terrängfunktioner, vilken senare anpassades för civilt bruk.

1974: Saab-Scania och FMV tecknar ett nydanande avtal som innebär att leverantören får mer betalt om reparations- och underhållskostnaderna är låga.

1975: Produktion inleds av omkring 3500 SBA111 (4×4) och SBAT111 (6×6), varav 2700 till svenska försvaret.

1976: Finska försvaret beställer 34 fordon av typen SBAT111 (6×6).

1985: Efter 25 år i tjänst fungerar Scania-Vabis LA82-fordonen fortfarande bra. Drygt 300 av fordonen uppdaterades och försågs med kroklyft för att användas till transport av flytbroar i ytterligare 15 år.

1986: Lastbilar från Scania används av FNs fredsbevarande styrkor i Libanon (UNIFIL).

1986: Scania levererar sitt första fordon till ett NATO-land (Norge). Totalt levereras 1700 fordon mellan 1986 och 1996.

1987: Scania levererar 660 fordon av typen SBAT111 (6×6) till Indien och ytterligare 90 till svenska försvaret.

1989: Scania börjar leverera motorer till svenskbyggda Stridsbåt 90. Varje båt drivs av en eller två Scania V8. Sedan dess har fler än 500 motorer för framdrivning och kringutrustning levererats till svenska marinen.

1993: Scania levererar de första av totalt drygt 1000 V8-motorer till Stridsfordon 90.

1993: Lastbilar från Scania med eftermonterat ballistiskt skydd för hytten används av FNs fredsbevarande styrkor i Bosnien (UNPROFOR).

1996: Scanias första leverans av lastbilar till franska armén.

1996: Scania inleder leveranserna av nästan 1000 motorer till spanska arméns bepansrade persontransportfordon.

1998: Scania levererar första fordonen med NATO-specifikation. Beställare är belgiska armén.

1998: Lastbilar från Scania används vid FNs insats för folkomröstningen i Västsahara (MINURSO).

1999: Lastbilar från Scania används vid de NATO-ledda FN-insatserna i Kosovo (KFOR).

2001: Scanias första leverans av lastbilar till portugisiska armén.

2001: Scanias första leverans av lastbilar med minskydd och ballistiskt skydd. Lastbilarna används vid de NATO-ledda insatserna i Afghanistan av den internationella säkerhetsstyrkan (ISAF, International Security Assistance Force).

2001: Scania tecknar det första reparations- och underhållsavtalet med en försvarskund, Finland.

2002: Scanias första leverans av lastbilar till den australiska armén.

2002: Scania-Vabis SKPF m/42 ”pensioneras” efter nästan 60 år i tjänst.

2003: Nederländska armén köper 555 fyraxliga allhjulsdrivna lastbilar från Scania, många av dem bepansrade.

2004: Scanias första leverans till irländska armén.

2004-2013: Scania levererar 700 motorer för användning i bepansrade person¬transportfordon för det polska försvaret.

2005: Lastbilar från Scania används vid FNs insatser i Liberia (UNMIL).

2005: Scania levererar flera hundra motorer för användning i finskbyggda bepansrade persontransportfordon.

2006: Scania tecknar ett livstidskontrakt avseende reparationer och underhåll av de 555 lastbilar som levererats till den nederländska armén.

2007: Scanias första leverans av lastbilar till den algeriska armén.

2007: Lastbilar från Scania används vid EU-styrkans (EUFOR) insatser i Tchad.

2009: Scania levererar fyraxliga allhjulsdrivna G-serielastbilar till finska armén. Avtalet omfattar reparationer, underhåll och utbildning.

2009: Scania tecknar ett sexårigt reparations- och underhållsavtal avseende 200 fordon som tidigare levererats till finska armén.

2009: Scania tecknar ett flerårigt kontrakt om lastbilar för vägtrafik med finska försvaret.

2009: Scanias första leverans av lastbilar till tyska armén.

2010: Scania tecknar kontrakt om 31 kompletta försvarsfordon till Luxemburg, varav 13 med minskydd och ballistiskt skydd.

2011: Scanias första leverans av lastbilar till turkiska armén.

2012: Omkring 1500 av de Scania SBA111 och SBAT111 som levererats till svenska försvaret är fortfarande i tjänst, 35 år efter att leveranserna inleddes.

Bilden: Sjöräddningssällskapets Björn Christer är utrustad med Scaniamotorer. Foto: Dan Boman.