16 april, 2012

Idrotten och Coca-Cola städar stränder

På initiativ av Coca-Cola Sverige städar idrottsföreningar stränder runt om i landet. Sammanlagt har 100 ton skräp plockats upp hittills och nu drar Sveriges största strandstädning igång för tredje året i rad.

En fimp i sjön låter inte som en stor miljöbörda, men bara en stump på en cigarrett kan döda tiotals fiskar. Dessutom skräpas våra stränder ned av pappers- och plastförpackningar, burkar, flaskor, engångsgrillar och annat.

Skräpet hotar inte bara djurlivet men är också ett tråkigt inslag för alla de som vill njuta av Sveriges vackra stränder. Därför anordnar Coca-Cola tillsammans med idrottens miljöorganisation Städa Sverige projektet Städa Strand, en nationell satsning för att få stränder fria från skräp.

I fjol städades 300 stränder och sammanlagt 55 ton skräp plockades upp. I år hoppas Coca-Cola och Städa Sverige att än fler ska engagera sig i detta viktiga projekt och därför låter vi föreningarna som städar dokumentera hur mycket renare stränderna blir efter att de rensat bort allt skräp via bilder.

– Skräpet på svenska stränder är inte enbart ett estetiskt problem, utan framför allt ett hot mot miljön. Det är rena vansinnet att det fanns hela 55 ton skräp att plocka upp under förra årets strandstädning, säger Städa Sveriges VD, Mats Wesslén.

Initiativet är en del av de många miljöengagemang som Coca-Cola driver för att skydda naturen och ta ansvar i alla led av en produkts livscykel. Under 2011 års strandstädning samlades 3 000 ungdomar från 114 idrottsklubbar från hela Sverige för att tillsammans göra något konkret för miljön.

– Det stora intresset från idrottssverige är mycket glädjande och det stora antal ungdomar som engagerar sig bidrar till att ytterligare öka kunskapen om den skada skräpet gör, säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Varje år lämnar svenskar 100-tals ton skräp kvar i anslutning till stränder. Föreningarna får en ersättning för sitt arbete baserat på vikten av det totala skräpet och den går oavkortat till de olika föreningarna.

Vikten av att skräpet omhändertas styrks av Naturskyddsföreningens sakkunnige i marina ekosystem, Ellen Bruno:

– Skräp i naturen, särskilt plaster, kan ta flera hundra år att brytas ner i naturen. Skräpet orsakar skada genom att djur äter upp dem och kvävs eller förgiftas. Djur kan också fastna i rep och snören.

Miljöfrågan har länge varit central för Coca-Cola och lyfter företagens eget ansvar i hållbarhetsfrågorna.

– Det är viktigt att vi svenska företag tar ansvar i hållbarhetsfrågan och den miljöpåverkan den egna verksamheten kan ha på Sveriges natur. Vi vet att våra produkter lätt kan bli skräp när de inte pantas utan lämnas kvar på stränder efter en badutflykt. Därför startade vi projektet Städa Strand som ett komplement till andra återvinningsprojekt. Nu är inne på vårt tredje år och i fjol lyckades vi få med oss 114 föreningar – i år hoppas vi på ännu fler, avslutar Göran Holm.