5 april, 2012

Köpsuget uppåt på årets båtmässa

Av de nästan 95 000 personer som besökte båtmässan Allt för sjön nyligen planerade 18 procent* fler att göra sitt inköp på båtmässan jämfört med förra året. Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, spår att 2012 blir en återgång till ett ”normalår” efter några år med ovanligt stark försäljning.

Att leva ”båtliv”, sitter starkt rotat i den svenska folksjälen. Med cirka en miljon fritidsbåtar i Sverige och med fyra miljoner svenskar som vistas i skärgården varje sommar är båten starkt förankrad i svenskens hjärta. Intresset för att köpa båtar och tillbehör på Skandinaviens största båtmässa, Allt för sjön, till och med ökade i år trots att antalet besökare minskade en aning jämfört med föregående år, till knappt 95 000. Allt för sjön arrangeras av Stockholmsmässan.

– Det var jättekul att se och höra hur nöjda de flesta utställarna var under mässan. Mungiporna pekade ordentligt uppåt eftersom de sålt så bra. En båtutställare sålde hela 28 båtar. Och på de utställare som säljer utrustning och tillbehör pekade mungiporna ännu mera uppåt, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

Förra året såldes det 19 100 båtar i Sverige. Av dessa var 13 000 småbåtar, typ rodd och styrpulpet. 5 700 var motorbåtar och 400 var segelbåtar.

– Att köpa båt är sällan ett impulsköp. Ofta planerar hela familjen köpet under hösten och vintern. Sen jämför man de utvalda objekten och slår till under båtmässan. Nästa år planerar vi för en ännu maffigare mässa eftersom vi kommer att integrera Scandinavian Boat Show i Allt för sjön, så då får familjen ännu fler båtar att titta på här, säger Thomas Sandberg.

Söker idéer och inspiration
Men alla som besöker mässan planerar inte enbart att köpa båt. Enligt undersökningen* bland besökarna vill 73 procent också få inspiration och nya idéer inför den kommande båtsäsongen. Idéerna gäller allt från förslag på nya hamnar att besöka, ny utrustning för navigation samt tillbehör och sjökläder och det leder till en hel del inköp också.