3 april, 2012

Första segelbilderna på nya Bavaria Vision 46

Bavaria har nu släppt de första bilderna av en seglande Bavaria Vision 46. Vision är Bavarias serie med däcksalongsbåtar, men varvet understryker att den här båten är framtagen för erfarna seglare som verkligen vill ha en båt som har goda seglingsegenskaper. I konceptet får de även en båt med mycket stora innerutrymmen.

Pressrelease:

– Nya Vision är utvecklad för att svara upp mot högt ställda krav från erfarna seglare. Seglare som lärt sig vad smidighet och lätthanterlighet betyder för glädjen att vara till sjöss. Seglare som lärt sig att uppskatta genomarbetad komfort. Seglare som vill segla långt och tillbringa mycket tid i sin båt. Farr Yacht Design har gett Vision 46 ett slankt skrov som borgar för fart och kommer att skänka långa sköna seglatser, säger Bernt Lindquist hos den svenska generalagenten, Bavia Yacht AB.

– Utvecklingen av Vision 46 har genomgått en process som när ett bilmärke tar fram en ny bilmodell. Man startade med kundundersökningar i hela Europa. På ”work shops” tog man fram kundgrupper och underlag för vad dessa kunder krävde av sin nya båt, därefter utvecklades båten som koncept och vid möten med återförsäljare visades mock-ups på inredning och sittbrunn. Här diskuterades båtens planering, design och detaljutformning. Varenda detalj på båten har byggts upp i dator och vridits och vänts på. Arbetet har letts av Bavariavarvets utvecklingschef för segelbåtar Daniel Kohl. Förutom stor erfarenhet av utvecklingsarbete är Daniel en mycket erfaren seglare med kappseglingsmeriter.
Bavaria Vision 46 är en exklusiv båt med fokus på prestanda, modern harmonisk formgivning, boendekomfort och innovativa lösningar. 
Fräcka former från Farr Yacht Design och Design Unlimited ger långa seglande linjer för fart och en helt ny känsla invändigt. Samarbetet med Design Unlimited har resulterat i en båt med många finurliga lösningar och en ombonad känsla ombord, man trivs i båten omedelbart.
Bland finesserna i båten märks Bavaria Docking System. Det är ett system med två bogpropellrar som samverkar med motor, autopilot och plotter och gör att båtägaren kan förflytta båten i princip i vilken riktning som helst. Båten har även ett Auto Tack system som tillval vilket gör att man kan stagvända genom att endast trycka på en knapp. Båten skotar då focken på den nya kursen.

Versionen med två hytter har en härligt stor ägarhytt i förskeppet. Här finns en inbjudande ”master bed”, stora garderober och förvaringsskåp. Längst förut, bokhylla för den viktiga litteraturen. Ett litet sminkbord för den i besättningen som vill bättra på finishen kan ju aldrig skada. Akter ut om babord en hytt med två separata bäddar som kan konverteras till en dubbelsäng. Här finns bekväm sittplats för vila eller ombyte. Garderob och förvaring med rymd så att gästerna kan stanna länge om du vill. Styrbord om nedgångstrappan finner du våtutrymmet. Det är uppdelat på rymligt wc med handfat och ett helt separat duschrum som ger hemkomfort. Akter om duschrummet ett stort stuv rum med lucka från däck och dörr från duschutrymmet.
Versionen med tre hytter får en extrahytt akter om duschrummet och wc i förpiken.

Tekniska specifikationer
Längd: 13,99 m
Bredd: 4,19 m
Djupgående: 2,14 m/1,70 m
Vikt: 12,3 ton
Segelyta: Totalt 103 kvm
Vattentank: 600 liter
Bränsletank: 210 liter
Motor: Volvo Penta D2-55 eller D2-75
Info: www.bavariasverige.se

Foto och copyright: Peter Meyer / Boatyard Solutions.