26 mars, 2012

Svenska Båtunionen kräver översyn av 0,2 promillelagen

Svenska Båtunionen, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren två år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.

SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige. Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
Svenska Båtunionen anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.

Fotnot: Den 1 juni 2010 infördes ny lag med en maxgräns på 0,2 promille alkohol i blodet för att framföra en båt i Sverige.

Kommentarer

Jim Huzell 15:17:32 2012-03-26

Glädjande besked. Det minsta vi kan begära av våra politiker är att lagar stiftas på saklig grund. Båtfolket.se ställde ut på båtmässan i Stockholm. Trots en undanskymd monter fick vi över tretusen personer som protesterade. Förutom oss "vanliga båtsvenssons" protesterade sjöpoliser, myndighetspersoner, politiker, sjöräddare, branschfolk och t.o.m nykterister mot lagen! Även den sistnämnda gruppen ansåg att lagar skall baseras på fakta och vill inte nödvändigtvis pådyvla en självvald livsstil på andra. Imponerande!

Nu kära folkvalda. Nära en halv miljon båtägare väntar på en ändring!

Peter Eriksson 18:13:37 2012-03-26

Är det verkligen en halv miljon båtägare som är emot lagen? Var kommer den undersökningen ifrån?

Håkan 18:17:16 2012-03-26

På tiden att det görs något mot denna lobbyistprodukt från Kustbevakningen. Dags att gå tillbaka till att lagstifta med fakta som grund.

Jim Huzell 19:32:13 2012-03-26

@ Peter OK. Du har rätt, vi skall hålla oss till fakta. Det är närmare en halv miljon som omfattas av lagen. Vi har starka skäl att tro att den övervägande andelen är emot den. När sedan besättningen räknas in (som också omfattas) är vi med stor säkerhet klart över en halv miljon.

Det väsentliga är att inga fakta talar till lagens förtjänster för sjösäkerheten.

Göran Gabrielsson 19:39:46 2012-03-26

@PE: -Bra ifrågasättande där, Peter! 😉 …- Min och mångas känsla är, att det är betydligt FLER som är knäckta över denna ologiska och märkliga lag. 😛

Ola Ljungberg 20:46:25 2012-03-26

Underbart om politikerna får en gränsmarkering att lagar inte stiftade på sakliga grunder hör inte hemma i en demokrati. Vi vet alla denna lags egentliga syfte och inte var det ökad sjösäkerhet. Där försökte politikerna föra oss bakom ljuset.

Ola Ljungberg 21:40:50 2012-03-26

TRPT-styrelsen uppskattar att 400.000-500.000 båtägare omfattas av lagen lägg därtill de som vistas på båten. Familjemedlemmar etc som kan haffas för att på rent godtycke ha utfört en sjösäkerhetsmässig uppgift. Eftersom detta i lagen inte är definierat så blir det upp till KBV/Polis att tycka vad de vill om vad de anser är en sjösäkerhetsmässig uppgift. Detta gör lagen extremt rättsosäker. Så lag-omfattningsvis lär det vara över 1/2 miljon.

Björn Molin 07:55:24 2012-03-27

Klart att vi ska hålla oss till fakta när vi debatterar. För mig och de flesta av mina vänner som är båtfolk är fakta att vi inte längre besöker sjökrogarna när vi inte längre kan ta ett par glas vin till maten. Inte heller åker jag och besöker vänner i skärgården med båten eftersom det är trångt att sova i vår båt. Midsommarfirandet på Ingmarsö blir inte av i år av samma anledning. Hoppas att ingen bemöter detta med argumentet att man kan ha lika trevligt utan sprit…För oss är det livskvalitet att kunna dricka ett par glas vin till maten i goda vänners lag – lika naturligt som att ta ett par snapsar till sillen på midsommarafton. Det känns tungt att det är en borgerlig regering som drivit igenom lagen, men det beror förmodligen på att det är ett gäng nykterister och landkrabbor som sitter i riksdagen – förutom Rune Wikström

Peter Eriksson 16:33:20 2012-03-28

Snälla Ola-sist du skrev att man kunde fällas för sjöfylleri bara för att man tog i en tamp, bad jag dig visa upp en sådan dom. Eftersom du aldrig svarade så antog jag att det inte fanns någon. Eftersom du fortsätter att skriva att det verkligen förhåller sig så måste jag än en gång be dig att att visa upp en sådan dom. För det finns väl en sådan? Eller fantiserar du fritt för att det gynnar din åsikt?

Olof Malmlöf 01:34:42 2012-03-29

Peter. T.ex Uddevalla B 3023-10. Yamarin som lade loss tamparna, startade motorn men lade inte in en växel. Den har fått predjucerande effekt. Har sett fler exempel men hittar inte i denna sekund. Dock hade de tur. Blev endast c:a 10.000 i böter. Det var 2010 innan man började tillämpa bilpraxis fullt ut.

Peter Eriksson 07:52:21 2012-03-29

Men den handlar ju om en ensam båtägare som just ska lämna kajen och ge sig av (båtfolket.se/rättsfall). Inte att en annan person som befinner sig på båten blir fälld för sjöfylleri bara för han tar i en tamp. Alla brott i Sverige är straffbara på försöksstadiet elller om brottet inte fullbordats pga av tillfälliga omständigheter som gärningsmannen inte kunnat rå över. T.ex att någon ska åka iväg med sin båt, fast han har för mycket alkohol i blodet, men polisen stoppar honom innan han hunnit lägga i växeln. Eller finns det någon annan, rimlig, förklaring till att man startar båten och lossar förtöjningarna än att man ska köra iväg? Nä, du får nog leta efter de där andra domarna innan jag tror er.

Olof Malmlöf 14:14:29 2012-03-29

Förstår. Jag vet inte själv heller någon som blivit bötfälld bara för att han höll i en tamp berusad och det är nog tveksamt om det finns. Inte så intressant heller för min del eftersom det väsentliga är att lagen som sådan är av förmyndarkaraktär och att den ändå har element av rättsosäkerhet.

Ola Ljungberg 11:23:57 2012-04-03

Till P.Eriksson. Du ber mig visa upp en sådan dom. det finns ingen exakt sådan men snarliknande. Då lagen omfattar "den som utför en sjö-säkerhetsmässig uppgift" och vad det i lagtexten inte framgår så är det upp till godtycke. Jag har talat med Prof. i sjörätt om detta. Det kan vara allt som att lägga ut morgondagens waypoints, hjälpa någon av eller på båten etc. Lagen är därmed mycket rättsosäker, men så här stolligt blir det när "tyckarna" ska framhärda istället för sakliga grunder och vetenskapliga belägg.

Peter Eriksson 20:50:19 2012-04-03

Tack för det Ola. Det stämmer att det inte framgår exakt vad som är en "sjösäkerhetsmässig uppgift". Man ska nog inte överdriva denna formulering. Glöm inte att det är åklagaren som har hela bevisbördan i en domstolsförhandling. Han ska bevisa, bortom allt rimligt tvivel, att just en person har utfört en sådan uppgift. Dessutom kräver det att polis eller kustbevakning tar in hela besättningen för provtagning. Har det hänt? Vi snackar om ett brott som i de allra flesta fall bara ger böter. Det kräver ganska omfattande utredning hur besättningen agerat innan båten stoppats för kontroll. Sedan skall alla som sagt genomgå provtagning, alltså transporteras in till närmsta polisstation, de ska förhöras etc. Det är inte rimligt att tro att det skulle kunna gå till så. Och mycket riktigt bevisar ju det uteblivna domarna att det inte är så heller. Eller hur? Kanske lite fakta för eran vitbok;-)

Mats Edenius 09:46:20 2012-04-04

Peter, du har nog rätt i att hålla i en tamp aldrig blir en stor fråga – det finns dock så många tokigheter med lagen så det räcker och blir över. Ännu vet t ex ingen vad som gäller om man kör med hjälpmotorn och har huvudmotorn avslagen (det finns domar i gränslandet som visar otydligheten) osv. Men det stora problemet är lagen i sig och med vilken rätt vi kriminaliserar människor utan att de utgör någon faktiskt fara för andra och att man nu alltmer går på bilpraxis utifrån luddiga förarbeten då jämförelsen blir grotesk i många fall – biltrafik är sällan sjöliv. Det är vad vi bör diskutera. Hur långt ska vi gå i att kriminalisera människor i preventivt syfte? Till vilket pris? Du vänder dig till Ola och skriver "er" vitbok. Jag har varit med och bidragit till vitboken och vet att Ola inte har har skrivit en rad i den. Ola är inte heller med i Båtfolket. Men han stöder oss på olika sätt såsom alla de som bl a bidragit med en slant för kommande aktiviteter osv. Har vi skrivit fel i vitboken när det gäller fakta så rättar vi naturligtvis till det.

Peter Eriksson 10:54:57 2012-04-05

Tack Mats. Jag håller med dig om att det finns ett problem med att det rent statistiskt inte finns någon dokumenterad fara och att det därmed inte skulle vara någon problem med att köra båt med upp till 1 promille. Jag kan leva med att vissa tycker så och om reglerna skulle ändras tillbaka (vilket jag inte tror att de kommer att göra) så skulle jag aldrig sluta med att vara på sjön för det.
För mig som har familj med småbarn känns det inte som en uppoffring att jag inte kan dricka så mycket alkohol då jag kör båt. Jag tror dessutom att vi som har båt måste inse att attityder förändras över tiden. Det är krävs mer av båtfolket idag än det gjorde på sjuttiotalet och man kan inte längre bara vara emot allt, från bottenfärger och toatömning till att vattnet är en fredad zon där man öppnar en starköl så fort man lagt ut och ingen har med det att göra.
Sen tror jag ni (Båtfolket.se) tjänar på att driva er kampanj med fakta, vilket jag förstår att du är mån om. Jag kan dock inte låta bli att bemöta kommentarer från andra, som bygger på överdrifter och okunskap om juridiska spörsmål. Ska ni nå framgång med era argument ska man nog inte underskatta den juridiska kompetensen som Riksdagen har till sitt förfogande. Det duger inte med att kalla alla riksdagsmän för "landkrabbor" som inte förstår något av sjöliv.Alla lagar som skall införas gås nogsamt igenom av högt ansedda och utbildade jurister i Lagrådet innan det klubbas igenom i Riksdagen.

Ola Ljungberg 00:44:08 2012-04-18

hej igen Peter Eriksson.
Jag läser att du har familj med småbarn. Jag har barn med barnbarn. Som du säkert förstår skulle jag aldrig heller utsätta dem för risk, (det syns sagt i statistiken) men har valt att sätta ned foten mot denna förmynderilag. Lagar ska stiftas på saklig grund inte på hjärnspöken eller andra dolda och kamouflerade avsikter som nu. Det är en grundbult i all demokrati. Hälsar Ola

Peter Eriksson 08:55:03 2012-04-18

Jag vet inte vilka dessa "dolda och kamouflerade avsikter" du syftar på. Vad jag vet så röstade inget parti emot förslaget. Det finns några ledamöter i Centerpartiet (som för övrigt skulle åka ur riksdagen om det var val idag) som vill att lagförslaget ska utvärderas. Jag tror inte att man kommer att göra någon utvärdering efter så kort tid efter att lagen infördes. Kan jämföras med den nya sexualbrottslagen som infördes 2005 och som fått mycket kritik. Det finns inget som antyder att den kommer att utvärderas de närmsta åren.
Sen vill jag bara citera Mark Twain: -Det finns tre typer av lögn. Lögn-förbannad lögn och slutligen statistik.

Ola Ljungberg 01:09:16 2012-05-14

@ Peter E. Kamouflerade avsikter = Existensberättigande till KBV+ Politiskt populism+ Kammarrätten om lagen: "nykterhetspolitiskt" = gå IOGT/MHF tillmötes plus pinnplocka=fejka upp brotts-statistik.

Jim Huzell 20:15:20 2012-08-20

@ Peter. Intressant att en man som gav råd till sin fru när hon skulle lägga till vid en polisbåt nu fällts för sjöfylleri. Värre än tampen alltså!

Peter Eriksson 14:26:32 2012-08-21

Jag kunde inte hitta någon fällande dom i detta fall. Som jag förstår har saken inte prövats i domstol. Det finns en bra artikel i SVD om saken .
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/atalas-for-sjofylla-nar-frun-korde_7431536.svd
Om man inte kan lägga till bredvid en annan båt mitt ute på havet utan hjälp så får det nog anses som att den andra personen utfört en väsentlig uppgift i lagens mening. Något som Hugo Tiberg för övrigt håller med om i artikeln.

Ola Ljungberg 20:25:06 2013-08-31

det ska inte vara 500.000, det ska vara 400.000 tusen enligt en politiker.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/missnoje-i-sjofyllelagens-kolvatten/
Intressant att det är på den här nivån somliga anser vi ska samhällets knappa resurser till. Vilket problem har de tänkt lösa samtidigt som vardagsbrotten åker direkt ned i källaren?Leif GW Persson: Lättare att plocka pinnar genom att låta hundratusentals nyktra förare lämna utandningsprov än att finka vanliga busar.Lättare att omhänderta en vanskött hamster än att utreda en våldtäkt. Och så vidare, och så vidare med kursen stadigt bort från det som riktigt polis­arbete handlar om