1 mars, 2012

Ruben Östlunds ”Sverige” premiär på Allt för sjön

Det var det absolut största projektet inom svensk motorboating. Målet var att erövra det absoluta fartrekordet hem till Sverige. Slå giganten och fartkungen, amerikanen Gar Wood på hemmaplan och stolt kunna återvända hem med den vackraste av alla motorbåtspokaler – The Harmsworth Trophy.

Pressrelease:

En båt för ändamålet konstruerades av konstruktören Ruben Östlund. En 9 m lång stegbåt som Östlund utrustade på pappret med två Packard V12-or på 1 000 hk per motor. På båtmässan 1929 presenterades projektet under namnet “Sverige” under stor uppmärksamhet och intresse, men sedan kom den svarta måndagen på Wall Street och kostbara satsningar som ”Sverige” lades på hyllan och glömdes bort.

För tio år sedan hittades ritningarna på ”Sverige” och nu har äntligen den gamla svenska drömmen om en kompetent fartbåt förverkligats. På varvet Johansson & Son i Holmsund har under vintern ”Sverige” äntligen realiserats.

På beställning av två farthungriga stockholmare och under ledning av Rimforsaföretaget Anders Båthus har racern blivit verkliget. Stor möda har lagts för att bygga båten så som Ruben Östlund tänkte sig henne 1929. På motorbäddarna sitter idag två Rolls Royce Meteor V12 på 1 000 hk vardera och ”Sverige” har idag en beräknad toppfart på cirka 100 knop.

”Sverige” visas i Museihusets monter ÖH:03.

Info: www.sjoexpress.se/sjoexpressen