23 februari, 2012

Sportig Bavaria 31 med stora utrymmen

Med en ny och rymlig 31-fotare fortsätter Bavaria att lansera familjesportbåtar som passar bra i Skandinavien. Båtliv har provkört den nya båten som ger mycket för pengarna.

Sportigheten hos Bavaria Sport 31, som är den femte modellen i Bavarias nya motorbåtsserie designad av BMW Group DesingworksUSA, sitter inte bara i själva namnet. Hela linjeföringen visar att detta är en snabb båt, trots de höga sidorna. Bavaria har tagit fram en serie nya skrov som går väldigt fint i sjön.

Förr hade planande båtar en rejäl planingströskel, det vill säga den fart som skrovet måste passera för att komma upp i planing. På Sport 31 är i planingströskeln inte helt reducerad, men båten kommer upp i plan lätt och snabbt.

Parallellt med provkörningen av Sport 31 (10 m och 5,5 ton) fick vi även prova Sport 43. Det är en betydligt större båt på nästan 14 m och 12 ton, men egenskaperna är liknande hos lillasyster. 43:an saknar dock i princip helt planingströskel och glider upp ur vattnet.

Dubbel eller singel
I motorrummet finns plats för en eller två motorer. Den båt som vi körde på Mallorca var utrustad med två Volvo Penta V8 bensin på vardera 320 hk och 5,7 liters slagvolym. En senare provkörning i Sverige (som vi inte kunde vara med på) gjordes med en likadan båt med en Volvo Penta D6-330 hk dieselmotor.

Trots att en dieselmotor i det här fallet är dyrare än två bensinmotorer är dieseln att föredra för den som tänker på säkerhet och totalekonomi. Bensinmotorer har sina fördelar, men att sälja en begagnad båt med dubbla V8:or är en riktig utmaning. Ett singelmontage är dessutom alltid billigare och enklare att serva än ett dubbelmontage.

Till bensinarnas fördelar hör att de varvar mer och är lättare än dieslarna. Därmed blir toppfarten också högre. Med bensinmotorerna mätte vi en toppfart på i 31:an på 42 knop medan motsvarande siffra med 330 hk diesel ligger på drygt 30 knop.

Bättre med en diesel
Körmässigt är det riktigt kul att köra en båt med dubbla V8:or. De stora – men törstiga – motorerna reagerar snabbt och fartprestanda är på topp. Eftersom båten inte har någon tydligt markerad planingströskel tar den sig upp ur vattnet lugnt och fint.

Med bensinarna ligger den ekonomiska marschfarten på cirka 25 knop medan den ekonomiska marschfarten med diesel är högre. Båten går att köra från 15 knop och uppåt utan att tappa planingen.

Sport 31:s höga sidor ger en nästan överdriven känsla av att båten lägger sig ner vid kraftiga girar. Skrovet tappar dock inte greppet i vattnet utan det är bara att fullfölja giren så rätar båten upp sig igen.

Stora utrymmen
Utrymmena ombord är väl tilltagna och det är enkelt att röra sig i båten. Föraren kan snabbt ta sig akteröver för att hjälpa till med något vid tilläggning etc.

Sport 31 är rymlig med fyra fullängdskojer och en separat L-soffa under däck. Den har en välplanerad förarplats och föraren har god sikt framöver och föraren ser stäven på båten när han eller hon sitter ner.

Bavaria Sport 31 är en relativt stor båt och fullt tillräcklig för en båtfamilj som kryssar i skärgården. Utrymmena passar bra för en familj som övernattar några helger per sommar och gör en längre tur på semestern.

Konceptet med en öppen båt fungerar bra tack vare kapellet, som spänns fast mot en targabåge. Är det regn i luften kan man fälla upp enbart den främre delen av kapellet.

Bättre kvalitet
Under däck finns en främre dubbelkabin, en midkabin med dubbelkoj, toalett (samma som Sport 34) med dusch samt pentry i salongen. Utrymmena ombord är generellt sett väl utnyttjade och effektiva ljusinsläpp gör att båten känns rymlig. Färgval och snickerier är även i Bavaria mer markerade idag än för några år sedan, vilket känns modernt.

I en öppen båt är ytterutrymmena avgörande. Bavaria Sport 31 är smart designad med förarplatsen om styrbord och en sittgrupp midskepps. För den som vill njuta extra mycket av solen finns en stor solsäng över det aktre stuvutrymmet. Denna konstruktion går igen hos alla Bavarias öppna båtar och är en praktisk och funktionell lösning.

För några år sedan fick Bavaria en hel del kritik för låg kvalitet i detaljer. Idag är läget ett annat med genomgående kvalitet och teakdäcken är till exempel vakuumlimmade, vilket är en fördel.

Bavaria sparar främst kostnader genom att ha världens kanske effektivaste produktionsmetoder. Det tjänar båtköparna på.
Lars-Åke Redéen

Fakta Bavaria Sport 31
Längd ö a: 10,06 m
Längd skrov: 9,61 m
Bredd: 3,31 m
Djup: 1,20 m
Vikt: 5 470 kg
Bränsletank: 520 liter
Vattentank: 150 liter
Pris: 1,3 Mkr (1xVP D6-330 hk)
Info: www.bavariasverige.se