21 februari, 2012

Flytande naturgas LNG till Viking Lines nya miljöfartyg

Viking Line Abp har tecknat avtal med AGA Gas AB gällande leverans av flytande naturgas (LNG) till Viking Lines nya passagerarfartyg, som med sin miljöprofil blir banbrytande inom sjöfarten.

Pressrelease:

– Viking Lines och AGAs satsning på LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle, säger Viking Lines VD Mikael Backman.

Viking Lines nya fartyg med projektnummer ”NB 1376” kommer att trafikera på rutten Stockholm-Åland-Åbo från och med januari 2013. Fartyget, som byggs på STX Europes varv i Åbo, blir Viking Lines största fartyg och kommer att drivas av LNG. Den flytande gasen förvaras i specialbyggda behållare utomhus i fartygets akter och har en temperatur på cirka -150 grader då det bunkras och förvaras ombord.

LNG innehåller varken svavel eller tungmetaller och genom att använda detta bränsle reduceras koldioxidutsläppen med 20–30 procent jämfört med olja. LNG tillmötesgår IMO’s (International Maritime Organization) kommande direktiv att svavelinnehåll i fartygsbränsle inte får överstiga 0,1 viktprocent från och med den 1 januari 2015.

– Viking Lines miljömedvetna satsning är ett viktigt ”flaggskepp” för sjöfarten och för ett renare Östersjöområde. Såväl närheten till LNG-terminalen med flexibla och tillförlitliga leveranser som AGAs kunskap gällande kryogent miljövänligt bränsle och bunkringsteknik, gör AGA till en naturlig partner i detta pionjärprojekt, säger VD Mikael Backman.

Fakta om LNG:
• Naturgas är färglös samt gift- och luktfri. Den används som stadsgas i Helsingfors och Stockholm samt som bränsle i fordon. På Sveriges vägar rullar omkring 35 000 bilar som drivs med biogas och naturgas.

• Inom petrokemisk industri är naturgas en viktig råvara vid tillverkning av saftflaskor, leksaker, tvättmedel, plastgolv, mediciner med mera. Även livsmedels- och stålindustrin använder naturgas.

• I dag står naturgas för ungefär 25 procent av Europas energiförsörjning. Europeiska kommissionen lyfter i ”Energy Roadmap 2050” fram naturgasen som avgörande för energiomställningen fram till år 2050.

• LNG-tankarna på Viking Lines nya fartyg är placerade utomhus på däcket i aktern. Om gasen kommer i kontakt med luft stiger den upp, eftersom den är lättare, och ventileras på så sätt bort. I nedkyld form är trycket i tank- och rörsystemen mycket lågt. Rören är dubbelmantlade vilket betyder att ingen gas släpps ut vid eventuellt läckage. Fartygets heltäckande gasdetektorsystem stänger dessutom av systemet om en läcka skulle uppstå.

AGA kommer att leverera den flytande naturgasen från AGAs LNG-terminal i Nynäshamn som invigdes under 2011. Planering, projektering och tillståndsprocess för bunkring (tankning) av fartyget vid Stadsgården i Stockholm är under arbete.