15 februari, 2012

Bella 9000 Hybrid premiär i Helsingfors

Bella har talat om att göra en hybridmotorbåt i ett par år, men det är först på årets båtmässa i Helsingfors, som pågår den här veckan, som båten verkligen visas upp för allmänheten. Det är en typisk familjemotorbåt med moderna linjer. Båten är på 9,12×3,3 m och försedd med både dieselmotor och en elmotor.

Med Bella 9000 Hybrid plockar det finska båtföretaget fram lite av det som var ett så framgångsrikt koncept tills för några år sedan: motorbåtar med kabiner i för och akter. I Bellas fall har båten totalt fem kojer, varav tre finns i akterkabinen.

Idag är det inte många tillverkare som klarar att bygga sådana båtar till överkomligt pris, frånsett norska Marex som har haft stora framgångar de senaste åren med den här lösningen.

Båten säljs i två versioner. Antingen med en singelinstallerad Yanmar 4BY2-180 på 180 hk, en lösning som bara medger dieseldrift. Den versionen kostar 139 900 Euro.

I hybridversionen är Bella 9000 Hybrid försedd med en Steyr dieselmotor på 164 hk och en hybrid elmotor på 7 kW, som laddas av dieselmotorns generator. Detta är en betydligt dyrare lösning med ett totalpris på 199 000 Euro.

För designen står den norske designern Espen Thorup, som även har ritat de nya Flipperbåtarna, Nordkapp med flera båtmodeller. Thorup är även inblandad i designen av en Marexmodell.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,12 m
Bredd: 3,3 m
Vikt: 2 300 kg
Bränsletank: 270 liter
Vattentank: 100 liter
Dieselmotor: 164–200 hk
Elmotor: 7 kW
CE-kategori: C
Personer: 8
Info: www.bella.fi