24 november, 2011

Klart skepp

”Klart skepp!”

”Så lyder det ombord på ett örlogsfartyg när det gör sig redo för strid. Kanske är det ropet som bör ljuda runt om i Båtlivssverige. Det fria livet på hav, i sjöar och skärgårdar, hotas av ett bombardemang av lagar, förordningar och regler som dessvärre oftast lider stor brist på kännedom eller kunskap om vad båtliv egentligen är.
Låter det här bombastiskt?

Jag skriker ”Klart Skepp” ändå.

I Sveriges Riksdag skrivs det motioner mot (obs!) båtlivet som aldrig förr. Andra myndigheter tar fram märkliga och bisarra förordningar som alla har det gemensamt att de tar bort det personliga ansvaret och i stället – ofta – nykriminaliserar oss.
Ta till exempel 0,2 promilleregeln om sjöfylleri.
Under senaste 30 åren har det sammanlagt lämnats in 71 motioner till Riksdagen i detta ämne. I huvuddelen av dem utpekas båtmänniskorna som asberusade, ansvarslösa och allmänt farliga för omgivningen. Hårda tag vill man ha…
Ofta blandar motionärerna samman båt och bil med häpnadsväckande resultat…
Sjöfyllerimotionerna fortsätter. Men nu verkar det faktiskt som om det finns en del som vill veta vad resultatet av fyllelagarna egentligen blivit.
Ofta talas det om ”gott sjömanskap” i motionerna.
Sanningen är att det inte finns någon klar och tydlig definition av det uttrycket. År 1914 skrev kommendörkaptenen Emil Smith följande definition i sin bok, Nautisk Ordbok:
”Sjömanskap; de egenskaper som böra pryda en sjöman, eller fullständig kännedom om det, som rör fartygs rigg och skötsel”.
Inte blir man klokare av det…
Ändå förekommer uttrycket ”gott sjömanskap” även i juridiska sammanhang.

Jegreliusinstitutet för Grön Kemi har på Naturvårdsverket uppdrag tittat närmare på båtfolkets toabekymmer. Jag skall bara saxa en enda mening ur denna stora rapport:
”…det är inte en båtfråga utan en landfråga då endast ca 25 000 båttoaletter regelbundet användes. Detta motsvarar endast 3 (tre) procent av den totala fritidsbåtflottan i Sverige 2010.”
Vem snackade om att slå ihjäl flugor med stekpannan?

Slutligen, det sägs att vi båtmänniskor struntar i vad saker och ting kostar när det gäller båten. Läs artikeln i detta nummer om priser på motordelar – det finns uppenbarligen företag som verkligen tagit till sig den sanningen…

Kommentarer

Jim Huzell 21:09:32 2011-12-01

Visste inte att det var så många motioner om oss asberusade 🙂 När man gräver i detta upptäcker man dessutom mer fakta. Sedan sänkningen 1990 från 0.5 promille till 0.2 har man inte kunnat verifiera någon som helst effekt på olyckor/risker. Verifierat av Transportstyrelsen! I USA får kommersiella piloter flyga passagerare med 04 promille eftersom det inte anses föreligga någon risk! Allt medan denna glädjedödande lag skall tvinga mig att drika Lokavatten med syntetiska smakämnen – för att undvika bli kriminell! Vilken onödig och rättsosäker lag detta är!

Jim Huzell 21:10:19 2011-12-01

menade säkningen 0.5 till 0.2 för bil …

Peter Eriksson 08:52:17 2011-12-02

Om du byter ut din Loka mot ett glas vin och en starköl till maten så kan du utan problem köra både bil och båt hem en timme efter middan. Helt lagligt dessutom. Beroende på hur stor kroppshydda du har kan du säkert dricka mer eftersom förbränningen av alkohol har att göra med hur stor kroppsvolym du har. Att en del tycket att lagen är onödig har jag full förståelse för, men att den skulle vara rättsosäker begriper jag inte.

Jim Huzell 15:59:38 2011-12-02

Lagen är ju skriven som om båtar är bilar. Hur kan ordningsmakten avgöra vem som för tillfället är befälhavare? Hur skall man avgöra hur många/vilka det krävs för att navigeta båten (och som måste vara nyktra)? Hur skall man vid ett provtilfälle avgöra om en båt kan gå mer än 15 knop. Finns ju redan skrämmande rättsfall om detta med 20-80.000 kronor i böter!

Ola Ljungberg 18:35:50 2011-12-05

90tkr i böter finns en dom på. Båtar anser politiker och domstolar vara lika farliga om någon tagit ett par pilsner. Även segelbåtar. Fantastisk lag. Mitt omdöme och ansvar är helt centraliserat till Rosenbad. Även fast jag har förtöjningarna fast i bryggan. Bra artikel Lasse.

Peter Eriksson 21:49:36 2011-12-05

Just meningen om att" den som fullgör en väsentlig uppgift för navigationen", eller hur den lyder, tar ju sikte på att det är skillnad mellan bil och båt. Flera gånger då jag varit ute med båten har mina barn fått styra. Men är det dom som varit befälhavare då? Naturligvis inte. Lagen är ju skriven så att man inte ska kunna skylla på en, förvisso nykter, men kanske helt novis på sjön men som man placerat vid rodret. På er verkar det som att polisen eller KVB kan bestämma vilka som ska fällas i en domstol. Det är faktiskt åklagaren som ska bevisa att t.ex som ni säger, ALLA i en besättning haft en sån påverkan att samtliga fällts för sjöfylleri. Skulle vara intressant om det finns några domar där fler en en person fällts i alla instanser.Det är också åklagaren som ska bevisa att båten kan göra minst 15 knop. Dagsböter sätts i förhållande till den inkomst man har.Jag tror maxbeloppet är 150.000. Antalet bestäms av rättspraxis.

Alexander Larsson 20:36:06 2011-12-13

Hej,
Jag lämnade några korta kommenterar till delar av denna artikel här: http://blogg.sjofartsjuristen.se/#post3

Ola Ljungberg 00:51:59 2012-01-11

Lagen är rättsosäker då den lämnar utrymme för allehanda saker, som i fallet "Anders" som finns på http://www.alltom02promillepasjon.se/
Sedan som Lasse skriver i en annan artikel om"gott sjömanskap" som ska göra att man inte ska drabbas av vindkantring etc..hur då och definiera "gott sjömanskap" ?

Markus Berggren 11:58:45 2012-02-22

Varför skulle det vara okej att vara onykter när man framför ett fordon?
Vad är så speciellt med att köra båt påverkad, låter som om alla på sjön är fyllon och a-lagare när man läser dessa insändare. Börjar allvarligt skämmas för att jag äger en båt när man ser sånt här, hur kan det vara okej att köra full?!
Jag ser det som en självklarhet att man ska vara nykter och till sitt sinnes fulla förstånd när man sätter sig bakom ratten, hur många har inte förolyckats pga. sjöfylleri?
Tycker ni verkligen att detta är okej, att en full båtförare rammar andra?
Lyckligtvis är det ju oftast så att den fulle drattar i själv och drunknar, no harm done, men många andra har fått lida för att "någon" ska få sin hutt.

Sneseglaren 13:19:09 2012-02-22

@ Marcus. Åsikter är fritt men meningslöst att debattera med en som är varken påläst eller relevant i sina uttalanden. Din retorik är så usel så DU borde skämmas för det istället. Så min retoriska fråga: Hur kan det vara okey att ha åsikter om något man inte begriper och tycker du verkligen det är okey att en båtförare rammas överhuvudtaget?

Mats Jansson 21:56:56 2012-02-22

Sneseglaren har ju verkligen sin retorik klar, tycker man inte likaledes begriper man ingenting. Det jag inte heller begriper är varför det överhuvudtaget klagas på denna
lag ang alkohol och båtkörning. Måste väl vara den enklaste sak i världen att ligga still om man vill äta gott
och konsumera alkoholhaltiga drycker.Det är ju som bekant
väldigt skönt att befinna sig på sjön.

Sneseglaren 23:33:04 2012-02-22

Visst Mats. Ditt val, din åsikt. Inte min. I princip ingen båtägare i spannet 0.2 till 1 promille är farlig för andra. Finns alltså forskning, mätbara data och statistik samt domar som styrker det. Om man sedan vill tycka att jorden är platt står det var och en fritt

Skepparn 20:32:34 2012-02-27

@Mats Jansson:

…och om du aldrig någonsin råkat ut för att behöva flytta din båt eller ankra om efter att du ätit middag kan du helt enkelt inte vara särskilt erfaren.

Glöm det med nya tramslagen. Du är i så fall sjöfyllerist och döms hårt.

Eller får vänta tills det blir så illa att du riskerar haveri, då du kan hävda nöd.

Skepparn 20:38:04 2012-02-27

Om du vistas på en båt som "gissningsvis" gör mer än 15 knop om motorn är igång och som INTE ligger 1. förtöjd 2. för ankar eller 3. på grund med mer än 0,2 promille är den "i bruk" och du är per definition sjöfyllerist. D v s även om du inte kan rå för anledningen. Orimligt.

Dessutojm provkör inte KBV och polisen båtarna. Enligt lag gäller 15 knop i blnakvatten. Rätten godtar gissningar från KBV och polis, och folk döms även om båten är trasig. Och ja, det finns rättsfall på att man skiter i rättssäkerheten på detta sätt.

Lagen är en parodi. KBV har förbrukat allt förtroende då de begår rena rättsövergrepp. Tyvärr med statens goda minne.

Henrik 12:54:02 2012-03-01

@skepparn: Nu har du fel. Polis och KBV får provköra båtar där föraren är misstänkt för sjöfylleri. Detta efter beslut av förundersökningsledaren. Alltså, det är inte fråga om gissningar. Vad rätten dömer, har varken KBV eller polis med att göra. De rapporterar ett misstänkt brott, rätten dömer. Läs på lite om det svenska rättssystemet… Därför kan man inte påstå att KBV och polis begår rättsövergrepp, eftersom det är rätten som dömer. Är man inte nöjd med domen så kan man överklaga den. Det är också så att det är våra folkvalda politiker som beslutar om lagar, inte enskilda myndigheter.

Sen får du förtydliga första stycket i ditt inlägg: "Om du vistas på en båt…" Ja kör du inte båten eller ingår i säkerhetsbesättningen kan Du va hur full Du vill.
"…inte kan rå för anledningen". Anledningen till vad? Att Du är ombord? Eller att båten ligger och driver? Jag förstår inte vad Du menar. Hade Du suttit i en rättegång hade du nog fått förklara Dig lite närmare.

Hur som helst är det en intressant debatt! Frågan man inte ställer sig är varför lagen kom till? Kan det vara så att det är en viss typ av människor som ställt det lite för andra? Bevisligen har det förekommit en del fylleri i vissa områden. Buskörning, vårdslöshet, ibland med olyckor som följd. Den typen av "båtfolk", som åker snabbgående motorbåtar, kraftigt berusade, kanske har ställt till det för den gamla. Jag säger inte de är många, men det kanske har hänt tillräckligt mycket för att den nya lagstiftningen skulle komma till.

Peter Eriksson 00:38:41 2012-03-02

Nu spekulerar jag bara, men jag tror inte att lagen kommit till pga av ett antal nykterister i riksdagen "tvingat" alla andra riksdagsmän att införa en lag som "alla" båtmänniskor ogillar. Med tanke på hur många båtmänniskor det finns i Sverige verkar det högst orimligt att en riksdagsman, som är beroende av att folk röstar på honom, skulle ställa sig bakom en lag som bara stöds av ett gäng "nykterist talibaner". Tänk efter själv, hur många nykterister känner du?
Jag tror att attityderna förändras och folk som har allt finare och dyrare båtar inte tycker att det är så kul att någon kommer insladdande i gästhamnen med strax under en promille i blodet. Själv har mitt behov av att köra båt med en starköl i handen kraftigt reducerats med åren. Jag har numera inga problem med att vänta med det tills jag ligger still.