30 september, 2011

Nya Greenlinemodeller på 40 och 70 och fot

Nu går det att kombinera lyx och miljövänlighet. Greenline presenterar två nya modeller. Greenline 40 Hybrid och Greenline Ocean Class 70. Vi har tidigare visat de här båtarna på www.batliv.se, men här är mer aktuell information som gäller speciellt för den svenska marknaden.

Pressrelease:

Nya Greenline 40 bygger på erfarenheterna från sin lillasyster Greenline 33 Hybrid. Den presenterades i slutet av 2009 och blev en av Europas mest sålda motorbåtar under 2010 med över 100 sålda båtar. Greenline är den första riktiga miljöbåten, en färdigutvecklad fullhybrid med sensationella miljöegenskaper.

Val mellan ren eldrift och dieseldrift. Laddning via stora solcellspaneler på taket, landström eller via dieselmotorn.

Seaway är ett av världens ledande båtutvecklingsföretag. Bröderna Jakopin etablerade sin designstudio 1983 och deras företag Seaway är idag ett ledande utvecklingsbolag för världens båttillverkare. Företaget designar, utvecklar och tillverkar CNC frästa pluggar för de stora varven som Bavaria, Benetau, Jeanneau, Dufour och nordiska varv som Windy, Marex och Askeladden.

Totalt har företaget utvecklat över 230 båtprojekt för 56 båtvarv i 27 olika länder. Över 55 000 båtar har tillverkats som Seaway har utvecklat. Företagets båtmodeller har vunnit imponerande 27 ”Boat of the Year” titlar.

Idag arbetar över 40 ingenjörer och designers med båtutveckling på företaget. Seaway äger och tillverkar Shipman Carbon Sailing Yachts, från 60 till 150 fot och Skagen Motor Yachts, 50 till 85 fot, vid sin produktionsanläggning i Italien. Kort sagt här finns kunskapen och erfarenheten för att utveckla morgondagens båtar.

Seaway har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdisplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 12 knop. Utvecklingsarbetet har pågått i 2 år till en kostnad av 30 Mkr. Mycket utvecklingsarbete är gjort i datorernas simuleringsprogram. Därefter vidtog tanktester och slutligen genomfördes 3 månaders fullskaletester i sjön för finjustering och optimering. Resultatet är en helt ny skrovform som ger sensationella egenskaper.

Greenline är även utan hybriddrift en miljövänlig båt med sina extremt låga förbrukningssiffror och båten går också att köpa med enbart dieseldrift.

Greenlines skrov ger hälften av förbrukningen jämfört med ett deplacerande skrov och fyra gånger mindre än ett semi‐deplacerande skrov med dubbla motorer i sitt ideala fartregister.

Skrovet har två små ”kölar” på sidorna om propellern. De är konstruerade för att ta smällen vid t ex grundstötning och kan enkelt och billigt ersättas. De ger även en utmärkt kursstabilitet och minskar båtens rullning och är avgörande för båtens enkla manövrering. Båten kan även vila på dessa kölar.

Till det unika skrovet har Seaway designat ett nytt däck och en ny planlösning. Båtens spännande design är modern och klassisk på samma gång. En traditionell trålarform kombinerat med en modern salongsbåt. Seaway har med Greenline skapat nya former och en ny sorts båt.

Däcket kan jämföras med det på en stor passagerarbåt. Ett stort lättåtkomligt akterdäck som nås genom glasdörrar från salongen. Akterdäcket har tak och alla problem med kapell har därmed eliminerats. På sidorna finns bekväma och trygga gångbord med höga skyddande skrovsidor och räcke, här promenerar man som på ett fartyg. Fördäcket är nedsänkt och känns tryggt att vistas på. På rufftaket finns plats för solbad. En stor fällbar badplattform förstorar det redan stora akterdäcket. Här finns gott om plats för lösa stolar och bord som smidigt kan stuvas under däck när de inte behövs.

Salongen på nya 40:an är stor som på en 50 ‐fots motoryacht. Här är stora glasytor runt hela salongen som ger ljus och kontakt med omgivningarna. Båten ger verkligen skäl för epitetet ”ett flytande sommarhem”, med bästa komfort och trivsel, och nya sjötomter varje dag om du så önskar.

Akterut finns en öppningsbar glasdörr och ett stort fönster som viks upp mot taket. Båten blir helt öppen akterut och det stora L‐pentryt bildar en bar ut mot akterdäck. Det separerade pentryt bjuder generösa arbetsytor och förvaringsutrymmen. Här finns också ett kylskåp (270 l) i klass med det man har hemma och dessutom separat frys.

För ut om babord, stor U – soffa med plats för besättning och gäster. Kommandobryggan om styrbord rymmer förarsäte som bekvämt rymmer två personer. Här finns en skjutdörr på sidan för att kunna ta sig direkt ut på skarndäck. En modern och ergonomisk förarplats där allt är överskådligt och lättskött. Här kan båtens alla funktioner kontrolleras. Båten kan utrustas med en stor taklucka om man så vil

En trappa ner finns båtens sovrum och våtavdelning. Med ingång från nedre hallen ligger en generös gäst‐ eller barnhytt. Här finns två separata kojer, separat sittplats, garderob och gott om stuvmöjligheter. För ut kaptenshytt med Greenline:s V‐ koj, perfekt om man vill dra sig tillbaka under dagtid, går att enkelt vrida ihop till en stor centrerad dubbelkoj. Mycket ljus genom fönster åt tre håll och skrovventiler. Generösa garderober och stuvutrymmen underlättar boendet under långa tider. Det separata våtutrymmet med ingång från hallen och kaptenshytten är mycket rymligt och ger en hemlik känsla. Oömma ytor, många speglar och ett helt separat duschutrymme.

Geenline båtarna är utvecklade för den miljömedvetna båtmänniskan som värdesätter hav och natur. En båt för dem som har tid att ta sig på långa semestrar till mycket låg kostnad. Den för sin storlek överlägsna boendekomforten gör den till ett perfekt sommarhem. Det äldre paret som tycker det börjar bli för tungt att segla har här sin båt. Men det faktum att Greenline 33 är en av Europas mest sålda båtar under 2010 visar att båten passar även unga barnfamiljer som värnar miljö och vill njuta båtliv i en avslappnande fart. Blir det bråttom hem kan du köra i upp till 15 knop med dieselmotor.

Den stora naturupplevelsen är dock att ljudlöst glida fram i 5 knop mellan skären.

Tekniska specifikationer
Längd över allt 11,99 m
Bredd över allt 4,20 m
Djup lastad 0,85 m
Deplacement tom 8 000 kg ca.
Diesel 700 l
Vatten 300 l
Bäddar 5 st.
Max/Cuise fart Elmotor 7/6 knop
Standard Diesel 9/7 knop
Större dieselalternativ 14‐18 knop
CE cat. B
Design J&J Design
Utveckling och tillverkning Seaway

Greenline Ocean Class 70
Nu kan man färdas miljövänligt även i de riktigt stora motoryachterna. Med Greenlines nya 70-fotare tas oceangående långfärdsbåtar flera steg framåt.

Erfarenheterna från utvecklingen av ”Superdisplacement” skroven i de mindre syskonen med datakörningar, tanktester och fullskaleprov har kunnat överföras till den nya Ocean Class 70.

Ocean Class 70 har samma gröna grundfilosofi som sina mindre systrar med det lättdrivna skrovet, hybrid och solcells teknologi men tar komfort och långdistans möjlighete till nya nivåer. Högsta
komfort med lägre driftskostnader och mindre miljöpåverkan är resultatet av utvecklingsarbetet.

Den första 70 fotaren är levererad till sin norska ägare. De första hybridversionerna kan levereras våren 2012. Med 3 kW solceller på en hardtop, 80 kW litiumbatterier och dubbla Hybridsystem kan båten glida fram helt tyst och helt utan utsläpp i 20 Nm.

Data
Längd över allt 21,62 m
Bredd över allt 6,93 m
Djup lastad 1,46 m
Deplacement tom 42 000 kg ca.
Deplacement full last 51 000 kg ca.
Diesel 7000 l
Vatten 1500 l
Standardmotor 2 x 800 hk
Maxfart 1/3 last 21 knop
Marchfart 1/3 last 17 knop
Generator 16 kW 50 Hz
Kabiner 3 eller 4
Badrum 3 eller 4
Besättningshytter 1 eller 2
CE-kat. A
Design J&J Design
Inredning och styling Rohades Young
Utveckling och tillverkning Seaway

Info: www.bavariasverige.se