23 augusti, 2011

Volvo Penta IPS även för lägre fartregister

Det framgångsrika framdrivningssystemet Volvo Penta IPS, som tidigare enbart har funnits för planande båtar, blir nu tillgängligt också för cruising-yachter och andra halvplanande båttyper. Volvo Penta har vidareutvecklat sex dieselmodeller för att passa båtar med en toppfart på 20-30 knop.

Cruising-yachter och andra halvplanande båtar kan nu få tillgång till fördelarna med Volvo Penta IPS, inklusive alla de smarta funktionerna som joystick för tilläggningar och Dynamic Positioning System. Dieselmodellerna från IPS350 till IPS800 finns nu med propellerserier speciellt utvecklade för halvplanande skrov.

Den mycket höga komforten hos Volvo Penta IPS med lågt ljud och minimala vibrationer blir extra viktig ombord på halvplanande båtar, som inte sällan körs långa sträckor.

En annan mycket viktig komfortegenskap är att avgaserna leds genom drivenheten, ut i propellerströmmen och förs långt bakom båten. Med traditionella motorinstallationer riskerar halvplanande båtar, ofta med relativt höga överbyggnader och begränsad fart, att få ett stort baksug med lukt och obehaglig miljö på akterdäcket. Detta problem elimineras helt med Volvo Penta IPS.

Volvo Penta IPS har kompakta yttermått och installeras dessutom längst akterut i skrovet. Jämfört med traditionella raka axelinstallationer ger detta större innerutrymme med helt nya designmöjligheter för båtbyggaren. Volvo Penta IPS ger också enkel och pålitlig installation, eftersom det är ett komplett system från manöverplats till propellrar.

Motorprogram
Modell Effekt, hk Motor
IPS350 260 D4
IPS400 300 D4
IPS450 330 D6
IPS500 370 D6
IPS600 435 D6
IPS800 600 D11