12 augusti, 2011

YouTube och America’s Cup i nytt samarbete

För att öka tillgängligheten för alla fans jorden runt inleds ett nytt samarbete inför det 34:e America’s Cup. De har ingått ett avtal med YouTube för att kunna publicera filmer från America’s Cup Television (ACTV) and Technology genom den kraftfulla kanal som YouTube är. Detta gör det möjligt för ännu fler att uppleva kappseglingens Formel 1 från första parkett.

– Det nya America’s Cup handlar framför allt om att förändra det sätt som människor ser på sport och segling. Vi kan sätta åskådaren i förarsätet med YouTube, säger Stan Honey, direktör för Technology, America’s Cup Event Authority.

– Tack vare YouTube räckvidd och stora publik i alla åldrar är vi väldigt förväntansfulla inför det här samarbetet, som gör att vi kommer att nå längre ut än tidigare.

Genom YouTube kan tittaren välja mellan olika kameror ombord hos ett team och även ta del av dagliga direktsändningar via livestreaming. Tittarna ska även kunna välja olika ljudspår till seglingarna, med röster från experter eller standard sportkommentator. Denna finess kommer att vara tillgänglig på både America’s Cup YouTube kanalen och på America’s Cup hemsida.

– Vårt mål för YouTube Sports är att skapa en användarerfarenhet utöver allt annat som finns idag. Nya America’s Cup livestream är exakt det och det komemr att bli ännu mer dynamiskt när vi bygger in ny teknik.

Den nya AC45 vingförsedda seglingskatamaranen erbjuder en perfekt plattform för sändningarna. Världens bästa seglare kommer att behöva både mental och fysisk styrka för att flytta gränserna ännu längre i de kommande seglingarna. För första gången blir det möjligt för åskådarna att ta del av detta och bli en del av besättningen.

Nästa steg i partnerskapet fokuserar på produktutveckling, där ett helt bibliotek med material från America’s Cup blir tillgängligt via YouTube.

Det 34:e America’s Cup seglas 2013.