Kryssningar är den snabbast växande sektorn i resebranschen med en ökningstakt på 40-50% varje år. Fortfarande är det dock så att mindre än 1% av svenskarna har provat på denna semesterform. En av aktörerna på den svenska kryssningsmarknaden är Tour Pacific Kryssningar i Helsingborg. Där märker man ett ökat intresse att få komma ombord på kryssningsfartygen när de besöker de nordiska hamnarna.
– Vi har närmare 100 gäster inbokade på olika fartygsvisningar bara den närmaste månaden, säger Lars Jönsson på Tour Pacific. Det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med ett nytt rederi eller fartyg för de som är vana kryssningsgäster.
För de som aldrig varit ombord på ett riktigt kryssningsfartyg tidigare så är ett fartygsbesök en unik chans att smaka på (både bildligt och bokstavligt) denna reseform. De flesta fartygsbesök varar 2-3 timmar och är upplagda på liknande sätt; man börjar med en föreläsning eller presentation om rederet för att sedan guidas runt på fartyget och besöka de olika faciliteterna ombord. Besöket avslutas oftast med en lunch ombord.
– Våra fartygsbesök i juni äger rum i Stockholm, Helsingborg och Köpenhamn och de rederier som vi visar upp denna gång är Princess Cruises, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises och SeaDream Yacht Club. De representerar allt från mainstreamkryssningar till ultralyx, avslutar Lars Jönsson, som är Tour Pacifics ciceron på fartygsbesöken.
Tour Pacific är ett nischföretag som ända sedan starten 1993 specialisterat sig på resmålen Australien, Nya Zeeland, Söderhavet och kryssningar i hela världen. Företaget ägs av grundaren Lars Jönsson och har 11 anställda. Resorna säljs direkt till konsument såväl som genom återförsäljare. De två största återförsäljarna är resebyråkedjorna Resia och Ticket.
Tour Pacific är ett företag som står för service och kvalitet. Kunskapen om resmålen är väldigt hög då alla säljare har själva varit där. Företaget har de senaste två åren nominerats till resebranschens Oscarsgala Grand Travel Award i kategorin “Bästa Specialistresearrangör”.