Miljardären och grundaren av Virginimperiet, Sir Richard Branson, är på gång med en ny och spännande expidition, Virgin Oceanic och ubåten Deep Challenger. Tillsammans med sitt team ska Branson undersöka de djupaste platserna i världens fem oceaner. De startar med den 10 924 m djupa Mariana Trench vid Guam i Stilla Havet. Som huvudsponsor inför ”Virgin Oceanic Expedition” har Branson valt norska Helly Hansen.
Syttet med expeditionen är både äventyret i sig självt och möjligheten att genom nya upptäckter upplysa alla oss som inte kan ta oss ner till de enorma djup det handlar om hur det ser ut där.
med på djupdykningarna finns forskare och vetenskapsmän som ska samla in de data som kan ge ökad förståelse för livet på de riktigt stora djupen.
Helly Hansen valdes av Virgin Oceanic som expeditionens exklusiva kläd- och skoleverantör. Det norska klädföretaget är känt för att vara med om många olika expeditioner både till sjöss och på land.
– Virgin Oceanic är ett spännande och krävande projekt som tar vårt team till några av de mest utmanande platser som finns, ovan och under havsytan. Vi ser fram emot att ha Helly Hansen som en del av Virgin Oceanic team, säger Sir Richard Branson.
Att utforska extrema djup sätter teammedlemmarna på svåra prov, både fysiskt och psykiskt. Valet av kläder är därför en av de avgörande delarna i teamets uppbyggnad.
– Helly Hansen grundades av en sjökapten för 135 sedan, så vi har havsvatten i blodet. Vår ambition har hela tiden varit att att skydda våra kunder även i de mest extrema miljöer, säger Erik Burbank på Helly Hansen.
De kläder från Helly Hansen som kommer att användas är tekniska kläder som använats i projekt som till exempel “Cheyenne” och nya produkter som tas fram i samarbete med Virgin Oceanic.
Info: www.hellyhansen.com