Läget börjar så smått normaliseras igen i Japan. Två av de ledande tillverkarna av utombordsmotorer, Suzuki och Yamaha, har meddelat att de kommer att starta produktionen igen. För Suzukis del startar de med normala skift medan Yamaha säger att endast kommer att tillverka motorer I begränsad omfattning ett tag. På flera marknader, inte minst i USA, har det ofrivilliga produktionsstoppet fått stora konsekvenser.
De båda japanska tillverkarna har haft oregelbundna produktionsstopp och stängningar av sina respektive fabriker sedan jordbävningen och tsunamin slog till mot Japan 11 mars. Suzuki och Yamaha har som sagt get besked att de kommer att starta produktionen medan till exempel Honda inte har gett några besked än på sin hemsida.
Suzuki har på sitt företags hemsida annonserat att utombordarfabriken i Toyokawa ska starta med normala dagskift och hållas igång under hela veckan. Företaget har dock fortfarande problem med att få fram delar från underleverantörer, vilket innebär att produktionen inte kommer igång riktigt ordentligt. Detta gäller utombordare, motorcyklar och bilar vid Suzukis fabriker.
Yamaha har inte gjort något formellt tillkännagivande, men Ben Speciale, VD för Yamaha Marine Group i USA, säger till branschtidningen IBI att utombordartillverkningen kommer att starta i begränsad omfattning den här veckan. USA är en extremt viktig marknad för den här typen av produkter eftersom vårsäsongen just har kommit igång i USA och för att landet står för cirka hälften av hela världens sammanlagda utombordarförsäljning på 800 000 motorer.
Enligt företagsledningen har Yamahas fabriker klarat sig bra genom krisen, men mycket är fortfarande oklart om underleverantörer, kunder med mera. Enligt företaget kommer det två veckor långa produktionsstoppet inte att ha någon avgörande inverkan på leveranserna till USA, men om stoppen fortsätter mycket längre så kan det bli riktigt kännbart.
Info: www.ibinews.com