Det går bra nu! I vart fall för de som bygger riktigt stora yachter. Denna extrema lyxmarknad – långt från vanligt skandinaviskt båtliv – växer hela tiden i en till synes omättlig takt. Italienska CRN är ett av de varv som har riktig medvind. På en vecka har företaget sjösatt två stycken helt nya, 43 m långa yachter. Den senaste CRN 43 är byggd i komposit och döptes till namnet “Hana”.
Denna mega-yacht beskrivs av varvet som perket för längre cruising. Det kan vara helt rätt, om man har en plånbok i storlek som ett mindre lands budget…
Den 43 m långa har extremt hög komfort för elva passagerare och nio besättningsmän. Båten är ett resultat av design från CRN och den inetrnationella konsultfirman Zuccon International Project Firm som står för exteriören. Möbler och textilier har designats av företaget Claude Missir Agency.
Varvet beskriver designen som enkel och modern i en stil som varken är klassisk eller extrem.
Alla kabiner, salonger på huvuddäck och övre däck är ytterst påkostade och inredda i förstklassiga material. Dessutom har yachten ett rejält gym för den som inte vill tappa formen under kryssningar i varma vatten med många partyn vid yachtens egen pool.
Huvudsalongen är på 60 kvadratmeter i ett öppet utrymme. I centrum finns ett stort bord byggt i afrikansk ek med en bordsyta i glas. Här finns också stora TV-skärmar, avancerad ljudanläggning och annat som behövs när man kopplar av till sjöss…
Båten har fem gästkabiner – fyra med dubbelbäddar och en med enkelsängar. De är alla inredda efter ett genomgående tema som spänner sig från grått till elfenben.
I maskinrummet finns två stycken huvudmotorer. Det är CATERPILLAR C32-C motorer, som tillsammans ger en toppfart på 15,5 knop och en marschfart på 13 knop. Båten går stabilt i sjön tack vare sju Mitsubishi ARG MSM-5000 stabilisatorer. I ett utrymme på nedre däck finns en båt särskilt för nöjesturer i hamn eller i en egen vik. Det är en Castoldi 18 JET tender. Ytterligare en mindre båt, en Arimar 360, förvaras förut.